sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

של העיקריות שבהן — כגון תודעת הרציפות ההיסטורית , השפה והטריטוריה , נתגלה בהם ייחוד דרכו ההיסטורית של העם היהודי . ונפתח בעניין תודעת הרציפות , שהוא גורם מרכזי בגיבוש השותפות הלאומית ויסוד להופעת התנועה הפעילה של אותה אומה . רק מעטים הכחישו את הטענה שרציפות כזאת התקיימה בקרב היהודים בעבר ושיש ליהודים ייחוס את 1 י מימי אבות האומה . אולם כבר מן המאה ה 18 ואילך נמצאו טיעונים שביטוייה הלאומייםי מדיניים של אותר , שותפות פג כוחם כבר בתקופה העתיקה או לאחר חורבז הבית השני ומאז נותרו במציאות גילוייה הדתיים רוחניים בלבד . כל כמה שגברה התערותם של יהודים בחיי אירופה , בתרבותה ובערכיה , כך נתעצב דימוים העצמי , ההיסטורי והאקטואלי , בהשפעת מורשתה הרוחנית של זו האחרונה , וכיוון שאחד מעיקרי האמונה של הנצרות היה שפיזורם של היהודים וביטול עצמאותם המדינית באו כעונש על דחיית ישו על ידם , חדר הדבר לתודעתם של יהודים רבים , אם כי הם דחו את ההנמקה לאותו הסבר היסטורי , כביכול . היו מן היהודים כאלה שראו רציפות לאומית גם בקיומן של הקהילות היהודיות בימי הביניים , כאשר היהודים זכו למעמד מוכר כיחידה לאומית דתית לעצמם , אך ראו את קיצה של האומה בבוא עידן האבסולוטיזם , כשהשלטון המרכזי ביטל את הקורפורציות הדתיות מקצועיות וראה בכל תושבי המדינה נתיני הממלכה , השווים בפני החוק : והיו כאלה שדחו ביטולו של ייחוד לאומי זה עד ימי האמנציפציה החוקית . מאז , לדעתם , היה ברור לכל שהיהדות היא כנסיה בין הכנסיות השונות שביניהן מתפצלים בני האומה והמדינה . אולם אף אותם יהודים , שגרסו שהיישות הלאומית היהודית מוסיפה להתקיים במדינות השונות גם בתקופת השוויון החוקי שלהם , התקשו להסבירה : מחד גיסא , הרציפות ההיסטורית היהודית היתד , יסוד להשקפתם , ומן הצד השני , כל העידן הגלותי היה בעיניהם חריג ובלתי חוקי , לא המשך אלא סטיה מדרך המלך של ההיסטוריה ההודית שהיא במהותה היסטוריה ממלכתית , שכן ישראל הוא גוי ככל הגויים . אליבא דידם , המרד בגלות איננו מעשה מהפכני אלא מעשה תיקון , המחזיר את ההיסטוריה למהלכה התקין . ולא חשו גם הם שכל רצונם 'בנורמליזציה , ' בהחזרת עם ישראל—ואפילו עברו —למסלול ולהסבר שיהיה בו דמיון לזה של אומות אחתת , ביטא את הכמיהה לכך שההיסטוריה ההודית תימלט מייחודה . וכך בהדרגה , ותוך קשיים ומאבקים , תפסה תודעת השונות הלאומית וההיסטורית את המקום הלגיטימי בהתפתחות התודעה הקבוצתית היהודית . מתח דיאלקטי בין הדמיון לאומות אחרות והשוני מהן הוא סימן ההיכר המובהק של התנועה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help