sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

התבונה , השלום והאחווה שבין כל בבי אנוש , ( עד להתכחשות לחלקים רבים של המורשת הדתית והרוחנית , ולעתים —אף התקפות ארסיות עליה , עד לפשרה דאיסטית המטשטשת את ההבדלים בין היהדות לנצרות , עד לביטול ערכה של הקהילה היהודית ובריחה מן השייטת אליה , ועד להמרת הדת לנצרות , שהיא כביכול צורה גבוהה יותר , אוניברסאלית יותר , בהשוואה ליהדות הפארטיקולאריסטית והטקסית , שאבד טעם קיומה . ואם כי התשלום בעד 'כרטיס הכניסה , ' לרוב , לא גרם לכד שהכמהים להשתלב יתקבלו בסבר פנים יפות , ונהפוך הוא , כל כמה שגדל מספרם , נתרבו החיכוכים בינם לבין הסביבה שלתוכה רצו להתקבל , ואף במדינות בהן הוכרז על שוויון היהודים בפני החוק לא חדלה המתיחות החברתית בין 'החדשים , ' שבאו מקרוב , לבין ' הוותיקים , ' בין 'המתפרצים' ו'הנדחקים' לבין אלה השייכים 'בזכות' ו'באורח טבעי , ' ולרוב אף החריפה אותה מתיחות דווקא בגלל רצונם הלוהט של יהודים להשתייך ולהיות מקובלים — בכל זאת גדל בהתמדה מספר היהודים , שרצו להיות לא 'בני המדינה' בלבד אלא אף 'בני האומה' במקומות ישיבתם , וגדלה תקוותם שכל הקשיים העומדים בפניהם אינם אלא עניין חולף , תגובה טבעית ואפילו צודקת על מידותיהם המושחתות ונימוסיהם הקלוקלים של היהודים האחרים , החשוכים , 'מורדי האור , ' המסרבים לצעוד 'בדרך . TOTpn מקצת מהיהודים המשכילים התמידו בנאמנותם לאידיאל האוניברסאלי בעולם של חיפוש 'שרשים היסטוריים , ' אידיאליזציה של מוסתת י » י הביניים ורגישות לאומית גוברת והוסיפו לשאת עיניהם לעידן של אחווה כלל אנושית העתידה לבוא למרות הריאקציה הפוליטית והחברתית , או שהחלו לתת ידם לראדיקאליזם מדיני וחברתי , שתכליתו היתה לשנות את סדרי המדינה הקיימים ולהגיע לסדר הנכסף על ידי תיקונים מרחיקי לכת אג עלff i מהפכה אלימה . אחרים הפנו את עיקר התביעה לא כלפי המדינה והחברה שחיו בקרבה אלא כלפי עצמם וכלפי אחיהם היהודים וחיפשו דרכים להמריץ את תהליך הפיכתם ל'בני המדינה' ול'בני האומה , ' זאת על ידי נאמנות מופגנת לשליטיה ולסדריה , הזדהות עם מטרותיה ונימוסיה , חדירה לרוח תרבותה ועברה והפרדה קפדנית בין 'המצוות האמוניות' ( ריליגיוזיש ) ו'המצוות הנימוסיות' ( פוליטיקיש ) שבמסורת היהודית : הראשונות נשארו בתחום עולמו של היחיד , עניין שבינו לבין קונו , עניין של סדר התפילה והליכות בית הכנסת ; האחרונות הופקעו לגמרי מן התחום היהודי המיוחד ונמסרו כולן למדינה ול'אומה . ' כך נסללה הדרך מן הסיסמה 'היה יהודי באהליך ובן אדם בצאתך' אל ההגדרה של צרפתים , גרמנים ופולנים 'בני

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help