sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בליבות ההמונים היהודים שעוד לא זכו להנות מן האמנםיפציה , שעבורם הזהות היהודית לא היתה בעיה אלא מציאות יום יומית , שהיותם עם אחד לא היה לגביהם תגלית מהפכנית אלא תחושה אינסטינקטיבית , שנבעה מעצם החיים המשותפים של קהילות יהודיות צפופות , הנמצאות בעימות מתמיד עם הסביבה הלא יהודית . הזהות האתנית תרבותית היתה שם כה דומיננטית , שמסלול ההתבוללות לא היווה אלטרנטיבה קיומית ריאלית , ופרט לחוגי אינטליגנציה מצומצמים בקרב יהודי הקיסרות הצארית , ספק אם הם הבינו את הכאב של הדחוי , כאבו של היהודי שניסה להיות חלק מן החברה הסובבת . גדולתו של הרצל לגביהם היתה בכך שהוא פרץ את הדלתות לעולם הגדול , ובפעם הראשונה העמיד את שאלת היהודים על סדר היום של החברה האירופית כשאלה פוליטית . "ממלכה יהודית " - זו היתה הסיסמה שהציתה את הדמיון של אלפים ורבבות , שהיו חסרי תודעה פוליטית ועד לרבע האחרון של המאה ה 19 נטו לקבל בהכנעה את כל ההשפלות והאפליות שגזרו עליהם השלטונות . היתה זו עוד אחת מן האירוניות של הגורל שההיסטוריה של הציונות ושל הרצל משופעת בהן , שהאיש שהיה לסמל התנועה , לגיבור ההיסטורי שלה , היה רחוק מכל התכנים הרוחניים , שהתנועה הציונית התגאתה בהם וטענה שהם מעניקים לה יתרון ערך על פני תנועות חסרות עבר , שאינן יכולות להתפאר בתרומתן לתרבות העולם . הרצל הבין היטב את חשיבותו של מיתוס , פולחן גיבורים , שפה וספרות , דגל וסמלים : מי שגדל בוינה במחצית השנייה של המאה ה , 19 באותה יורה רותחת של זהויות לאומיות המתנגשות זו בזו , של גרמנים , מדיארים , םלאבים , החותרים להבליט את זהותם הייחודית ולזכות בביטוי לאומי מדיני , לא יכול היה שלא להבין את חשיבותם של אלה . אך הרצל לא חש בנוח עם היסוד המהפכני , האי רציונלי , הגלום בלאומיות . האיש שחתך את הקשר הגורדי של הזהות היהודית , שחולל מהפכה מושגית , הכרתית ופוליטית , היה אריסטוקרט שמרן , מעריץ של הקסם הבורגני . לא לו הסאךקילוטיות היחפנית של מהפכנים למיניהם : הוא ביקש לשמר את סדר החברה האירופית , לא להרוס אותה . הוא לא קרא תגר על התרבות האירופית , אלא ראה אותה כחלק בלתי נפרד מעצמו . כאשר סערה רוחו בעת כתיבת 'מדינת היהודים ' - הוא הלך לאופרה , להאזין לאופרה של וגנר , כדי להשיב לעצמו את שלוות נפשו . בגדי הערב שהוא דרש מבאי הקונגרס ללבוש לערב הפתיחה , הכפפות הלבנות שהוא טרח ללכלך מעט לפני שהלך לפגוש את הבארון הירש ( שלא ייראו חדשות מדי , ( האופרה והתיאטרון שאמורים היו להיות חלק בלתי נפרד מדגם מדינת היהודים כפי ששרטטו ב ' אלטנוילנד , ' כולם אומרים אותו הדבר : הרצל ביקש להוציא את היהודים מאירופה , אך לא את אירופה מהיהודים . כאן היה אחד ממקורות אי ההבנה שהתפתחה בינו לבין התנועה שהקים : לגביהם התכנים הרוחניים של התנועה , הזיקות ההיסטוריות שלה , הקשר עם העבר , עם עולם המיתוס והאגדה , היה בעל חשיבות מעצבת . הם הפגינו את הזלזול היהודי בן הדורות

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help