sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

העם ולתיקון עולם . אמונות אוטופיות אלה העניקו את העומק המוסרי ואת הלהט הדתי לכל התנועות הפוליטיות והחברתיות שהסעירו את העולם באותם הימים , כשהן מערערות על הלגיטימיות של הסדר הקיים בשם הצדק הטבעי ותקוות לעתיד טוב יותר . הכוח המניע של הרצל היה תחושת הכישלון של מגמת ההשתלבות : היהודים ניסו בתום לב להשתלב בחברה הסובבת , אך לא הניחו להם לעשות זאת . הוא ניסח כמעט בצורה אקםיומטית את היחס שבין האנטישמיות לבין הצלחת היהודים להשתלב בחברה : ככל שהיהודים מצליחים יותר , כן הם מעוררים את איבת הסביבה . ואילו כאשר אינם משתלבים , הם מצטרפים אל מחנות המהפכנים המבקשים להרוס את יסודות החברה , וכך שוב מעוררים איבה וזעם . כמו משה , שיצא אל אחיו רק בבגרותו , הרצל לא הכיר את עמו ; ואולי היה זה לטובה , שכן אילו ידע את חולשותיו - ספק אם היה מאמין בו . הרצל לא הכיר את הרובד התרבותי רוחני של תנועת התחייה ולא היה מודע לתכנים המיוחדים שלה . אך גם כאשר הבליט את יסוד הכורח במקום יסוד הבחירה שבציונות , שאלת הזהות הסתתרה בקפלי תפיסתו : מה זה להיות יהודי ? גרמני בן דת משה ? ביסוד ' מדינת היהודים ' היתה ההכרזה הגאה , הגלויה : "אנחנו עם , עם אחד . " ! היום קשה לנו להבין את הערך המשחרר שהיה בהכרזה זו : היה זה הקץ להעמדת הפנים שהכל בסדר , שהיהודים מתייחדים רק בדתם , ובאשר לכל שאר מרכיבי הזהות - הם גרמנים או צרפתים או אנגלים שווי ערך . עורכיו היהודים של עיתונו של הרצל , ' נרה פרייה פרסה , ' לא פרסמו מעולם מילה על הציונות מחשש ל"מה יאמרו . " אביו של גרשם שלום היה משוכנע שהוא גרמני לאומי , למרות שנאלץ בשל יהדותו לעזוב אגודות גרמניות שאליהן השתייך . התחושה של חיים בשקר היא שגרמה למרידתו של גרשם שלום הצעיר בבית אביו . "הציונות , " אמר שנים לאחר מכן , "ביקשה לקבוע בחיים היהודיים יחסים ישרים וגלויים במקום התדמיות ומשחק המחבואים . " הצורך של הרצל לעשות הכל בגלוי , קבל עם ועולם , במשפט העמים , בצורה מכובדת , היה כמעט אובססיבי : זהו הביטוי החיצוני של המהפך הפנימי : לא עוד הסתתרות , לא עוד ניסיון לטשטש את הזהות היהודית . לכן הקונגרס הציוני הראשון צריך להיות הגדולה בהצגות תבל , מאורע תקשורתי מתוזמר היטב , שיזכה למיטב הכיסוי העיתונאי ויציג את התנועה הצעירה במלוא חדשנותה . המו"מ על הצ ' רטר צריך להיעשות על בסים של שוויון בין הרצל לבין מנהיגי עולם : לא עוד מיעוט דתי נרדף המבקש חסד , אלא אומה בעלת היסטוריה , הדורשת את זכויותיה . הרצל דיבר מתוך הכאב והזעם של יהודי פוסט אמנםיפציוני . הבעיות שאותן הכיר היו בעיות המעמד הבינוני היהודי בקיסרות ההבסבורגית . אך ההד שהוא עורר היה 4 ת' הרצל , מדינת היהודים , ירושלים תשל '' ב , עמ' 5 . 9 ג ' שלום , דברים בגו , תל אביב , 1990 עמ' . 134

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help