sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

והכל תוך מודעות עצמית ברמה גבוהה ביותר , תחושה של נוכחות היסטוריה בהתהוותה , והביטחון שלו בתפקידו בעיצוב המציאות החדשה . נאמר על הרצל לא פעם , שהוא לא הצטיין במקוריות רעיונותיו , ואף לא בעומק האינטלקטואלי שלו . 'אוטואמנםיפציה , ' החוברת של פינםקר מ , 1882 ניתחה את הבעיה היהודית ואת האנטישמיות בהעמקה רבה מזו של הרצל בחיבורו 'מדינת היהודים . ' כאינטלקטואל הרצל לא יכול היה להתחרות בכישוריהם של אחד העם או ברדיצ ' בסקי , מורי ההלכה של האינטליגנציה העברית הצעירה באותה התקופה . הטענה הזאת מאירה את אופיה של התנועה הציונית , שכמו הרבה תנועות לאומיות אירופיות בנות זמנה היתה בראשיתה תנועה בעלת יומרות תרבותיות יותר מאשר פוליטיות . התחייה הלאומית התחילה בהופעתה של תרבות "משכילית , " בעברית וביידיש , שביקשה לחדש את רוח האומה על ידי יצירת שיח תרבותי חדש : חילוני , אך לא מתבולל ; חותר לצאת מן הגטו , אך לשמור על הזהות היהודית . היתה זו דרך אחרת של התמודדות עם העולם המודרני : לא עוד קבלת העולם המודרני תוך ויתור דה פקטו על הייחודיות היהודית , או הסתגרות בדלת אמות של המסורת הדתית היהודית ופניית עורף לעולם המודרני . הדרך החדשה אמרה קבלת עקרון הפתיחות לעולם הגויי , אך תוך נצירת הקולקטיב היהודי וחתירה להבטחת המשך קיומו . מאז ראשית השגת שוויון הזכויות ליהודים במהפכה הצרפתית , מחיר כרטיס הכניסה לחברה האירופית היה התפרקות הקולקטיב היהודי ואטומיזציה של הכלל היהודי . אזרחות העולם או השתייכות ללאום המקומי היו שתי אלטרנטיבות שנועדו להחליף את הספציפיות היהודית שנחשבה כשריד מיותר של תקופת חשכה , שבה דתו של האדם קבעה את מעמדו בחברה . זו היתה המגמה השלטת בציבור היהודי במשך המאה ה 19 ובקרב חלקים ניכרים ממנו אף במאה ה , 20 לפחות עד . 1939 אך בשולי הציבוריות היהודית הופיעו נושאי מגמה אחרת , שרצו ליישם את מה שניבא משה הס כמה עשרות שנים קודם לכן : "מה שלא יוכל להשיג אח מאחיו , אדם מחברו , את זאת השג ישיג עם מעם , אומה מחברתה . " הדיאלוג בתנאי שוויון בין היהודים והעולם הלא יהודי יושג לא על ידי התבטלות של הכלל היהודי , אלא על ידי גיבושו מחדש . על דרך הפרדוקס , ההצטרפות למשפחת האומות תהיה באמצעות קבלת עקרון השונות . רעיון זה קנה נפשות בשל הספקות שהתעוררו ברבע האחרון של המאה ה 19 לגבי אפשרות השתלבות היהודים בחברה הסובבת לנוכח הופעתה של האנטישמיות המודרנית , שפגעה דווקא ביהודי המתיימר להיות בן האומה , בשר מבשרה ושותף בתרבותה . מצד שני הוא ינק מן ההכרה של רבים בערך הסגולי של הזהות היהודית ומן הרצון והשאיפה לשמרה . הכוונה היתה לחדש את פני היהדות תוך כדי העשרתה בתכנים מודרניים ושילובה בתנועות הגאולה החילוניות , השואפות לתיקון 3 מ ' הס , רומי וירושלים , ירושלים תשי '' ד , עמ' . 26

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help