sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הניסיון מפלונסק , שלא ראה את הרצל מימיו ואך ניזון מאגדת דמותו , או הסופר המתוחכם , שהכיר את מחבר 'מדינת היהודים' והיה סמוך למעשה היצירה ? המהלך ההיסטורי של מאה השנים האחרונות מהווה הוכחה נחרצת לקוצר ההשגה של התבונה האנושית , למגבלות הרציו ככוח המניע את בני האדם ; ומאידך גיסא ליכולתן של אידיאות לגרום לאנשים לעשות את הבלתי אפשרי ולקרוא תגר על גבולות ההיגיון . אכן , בטווח הקצר של העשור שלאחר מותו של הרצל נראה היה שצדק נורדאו בניתוחו את מיעוט הישגיו של המנהיג המת . אך האם זהו פסק דינה של ההיסטוריה ? בטווח הארוך צדק בן גוריון וצדקה דעת הקהל היהודית שקשרה לראשו של הרצל את כתר המלוכה באינטואיציה גאונית , שהתבררה כמנבאת נכון יותר את העתיד מאשר השגות החכמים המפוכחים . התופעה ששמה "הרצל" רצופה באירוניות , בהנחות יסוד מוטעות , במקריות מדהימה . נפלאות דרכי ההיסטוריה : בשורת 'מדינת היהודים ' באה לעולם על ידי השליח הפחות מתקבל על הדעת : וקודם כל מבחינת אישיותו : מה היה בחייו של הרצל בטרם כתב את 'מדינת היהודים , ' שהכשיר אותו להיות הטריבון של העם היהודי ? לגלות תעצומות נפש , חוכמת המדינאי , עורמת הפוליטיקאי , ודבקות בלתי נלאית במטרה שהולכת וחומקת , הולכת ומתרחקת , תכונות שהרצל גילה בעשור המופלא של חייו ? כל התיאוריות שמנסות להתמודד עם מסתורין זה נשברות אל הסלע של המקרה הייחודי בהיסטוריה , של האישיות החד פעמית וצירוף המקרים שלא ייאמן . מה היה בו , באותו עיתונאי מצליח וידוע שם , סופר מבריק של פיליטונים אך חסר עומק אינטלקטואלי או אמוציונלי , מחזאי כושל ומאוכזב ; בעל השכלה מרכז אירופית ליברלית האופיינית לבן משפחה בורגנית יהודית מתבוללת ; נושא זיקה מסוימת ליהדות , אך זיקה רופסת ובלתי מוגדרת , בלי מעמקים של ידע או מחויבות ; איש שלא נטה למעורבות חברתית או פוליטית , שנהג לצפות מן הצד בחיוך אירוני מעודן על מהלך הקומדיה האנושית . מה קרה לו , שבן לילה עבר שינוי דמות והיה למנהיג המודרני הראשון של העם היהודי ? יומנו של הרצל , תעודה יחידה במינה מבחינת גילוי הלב והחשיפה העצמית שבה , מגלה את החרדה שלו מפני אותו הדבר הגדול ממנו , האוחז בו ואיננו מרפה , מלווה אותו בלכתו ובשנתו , מציץ מעבר לכתפו בעת עבודתו העיתונאית , שנראית לפתע כה טפלה וחסרת חשיבות , ורותק בו להמשיך ולכתוב את 'מדינת היהודים . ' בשעות של חולשת דעת הוא חושש שמא דעתו נטרפת עליו והוא בוחן את עצמו על ידי תרגילי אריתמטיקה : כל עוד שתים ועוד שתים הן ארבע , הרצל עדיין שפוי בדעתו . אי אפשר להסביר את מה שהתחולל בנפשו , באישיותו של הרצל , מבלי להזדקק למושג , שיהודים נמנעו מלהשתמש בו מאז ימי הנבואה : התגלות - הארה פתאומית , שמשנה מציאות . תחושה של שליחות , מבלי הכרה בשולח ; תחושה של נבחרות , מבלי הכרה בבוחר .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help