sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בזיכרון הקולקטיבי את ייחודה של השואה ובמיוחד את התפקיד המיוחד של מורדי הגטאות , ולפיכך רצו לקבוע מועד שתהיה לו זיקה ליום שבו פרץ מרד גטו ורשה . היה זה מאבק על ניכום זכרון השואה ואופיו . המאמר של אלי צור עוסק בתולדותיה של " הליגה למניעת כפייה דתית , " ארגון שגירסתו הראשונה מופיעה בשנות החמישים ושנות הפריחה שלו הן שנות השישים . סיפורה של ה"ליגה " מלמד , שהמתחים בין דתיים וחילוניים היו קיימים כבר אז , אך שלא בתהליכים שהתרחשו לאחר מלחמת ששת הימים , הם נגעו לסוגיות של יחסי האזרח והמדינה , ולא שיקפו את הניגודים שבין שמאל וימין . אלי צור מצביע על הקושי של ארגון בלתי מפלגתי להתקיים ללא גב פוליטי וחברתי , ועל העדר תמיכה ציבורית רחבה במאבק ה " ליגה . " שני המאמרים הבאים , של ישראל ברטל ושל ישעיהו ליבמן , מנסים להגדיר את מערכת היחסים המיוחדת , רצופת הסתירות הפנימיות והניגודים , שבין הלאומיות היהודית החילונית והדתית . ברטל ממקד את דבריו בשפה העברית האחת , ששני הצדדים מדברים בה בשני לשונות . השימוש באותם נכסי תרבות , באותו "ארון ספרים , " באותה שפה , אך במשמעויות שונות , הוא שהוליד את הניגוד שהתפרץ לאחר מלחמת ששת הימים בין הלשון המשיחית לבין הלשון הלאומית החילונית . הלאומיות הדתית החלה לפסול את הלגיטימיות של החילונית ולנכס לעצמה את התכנים הציוניים . הלשון האחת דיברה בשפת השיח הביקורתי התפתחותי ; הלשון האחרת חזרה לשיח הא היסטורי . ברטל מצביע על קבלת הדין מצד החילונים בדרך קריאת הטקסטים המסורתיים ורואה בה ויתור על העיקרון החילוני . באורח פרדוקםלי , מאמרו של ישעיהו ליבמן מצביע על קיומה ואף על חיוניותה של מה שהוא מכנה "חילוניות יהודית . " הוא שולל את הקיטוב המקובל בין תרבות חילונית ודתית , וגורם שקיימות שלוש תרבויות : התרבות הפוסט מודרנית , התרבות החילונית והתרבות הדתית . התרבות החילונית , לדידו , כוללת את כל מי שמבקש לשמר מרכיבים יהודיים בתרבות הישראלית . אנשים אלה אינם שומרים תרי " ג מצוות , אלא בוררים לעצמם , בגישה חילונית מובהקת , את אותם פרקים מן המסורת שהם חפצים לשמר . חילוניותם איננה מתריסה או מורדת , אך מתוך האיבה לממסד הדתי הם מגיעים לכלל הזדהות עם הפוםט מודרניםטים . הוא רואה במרכיב זה של החברה הישראלית את הבריח התיכון המלכד שלה . שני המאמרים האחרונים , של אורי רם ושל עמיה ליבליך , מאירים את התמורות החברתיות שנגרמות עקב עידן ההפרטה והגלובליזציה . שני מאמרים אלה כתובים מפרספקטיבה סוציולוגית ופסיכולוגית ומדגישים את אופיו המולטידיםציפלינרי של הכרך . הם גם מרמזים על התהליך של היטשטשות הגבולות הדיסציפלינריים והתפתחות הכתיבה ההיסטורית לכדי דיסציפלינה השואבת לתוכה את השאלות שמציבות דיסציפלינות אחרות במדעי האדם , אך מנסה לענות עליהן בדרכה שלה . אורי רם מתאר את החברה הישראלית העוברת לדבריו תהליכי גלובליזציה מחד גיסא ולוקליזציה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help