sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ישראל בעידן ה " הפרטה . " כרך זה איננו עוסק בסכסוך הישראלי ערבי או במערכת יחסי החוץ של המדינה , אלא מתמקד בבעיות פנים ישראליות . המאמר הפותח את הספר , מאמרו של מוטי גולני , עוסק במאורע מכונן בהיסטוריה הישראלית - מלחמת העצמאות . מאמר זה מעמת בין "הערכות מצב מוטעות " של ערבים , בריטים ויהודים בשלב הראשון של המלחמה , היא "מלחמת האזרחים " בין הפלסטינים והיהודים . נקודת המבט היא בעיקרה נקודת המבט הבריטית . גולני מערער על חשיבות מבצע נחשון כמיפנה במלחמה ומעביר את מרכז הכובד אל פינוי חיפה על ידי הבריטים . בעקבות המלחמה גובשה מערכת היחסים בין המדינה והמיעוט הערבי שבתוכה , נושא שבו מטפל מאמרה של שרה אוסצקי לזר . סוגיית הפליטים , סוגיית הקרקעות וסוגיית המימשל הצבאי - הן העומדות במוקד מאמרה . המאמר השלישי , מאת יחיעם ויץ , עוסק בקץ עידן בן גוריון כראש ממשלת ישראל . מאמר זה יוצא דופן בכך שאיננו עוסק במישרין במוקדים הנידונים , אולם מרכזיותו של בן גוריון בכל הסוגיות שעל סדר היום הציבורי במדינת ישראל מצדיקה את הכללתו . פרק סיום זה מרגש במרכיב הטרגי שבו : בן גוריון מחליט לפרוש מתוך תחושת חרון וזעם אין אונים , כשהוא מרגיש נטוש על ידי חבריו ונאמניו . האם היתד . זו הרגשה שנבעה מניתוח רציונלי , או שמא בה עצמה טמון סוד ירידתו של בן גוריון ? המוקד השני עניינו העלייה וקליטתה . שלושה מאמרים מאירים סוגיה זו משלושה אספקטים שונים : דבורה הכהן חושפת את חולשותיה של הקליטה המתוכננת כפי שבאו לכלל ביטוי במושבי העולים . שתי מטרות לאומיות - "מיזוג גלויות" ו"פיזור אוכלוסין " - הנחו את מקימי המושבים , אך ההתנגשות ביניהן והכשלים שבדרך מאירים את חסרונותיה המובנים של החברה המתוכננת . אסתר מאיר מטפלת בתהליכים הדיאלקטיים של השתלבות העולים מעיראק בחברת ה"ותיקים " בבאר שבע באמצעות השימוש בארגון העדתי . היא מצביעה על הסתירה שנתקיימה בין החתירה של מפא"י ליצור חברה ישראלית הומוגנית , דמויית ה " ותיקים , " לבין האילוץ הפוליטי - הרצון להשפיע בקרב העולים - שחייב אותה להשתמש בכלי הארגון העדתי . גיא מירון בוחן את שדות הזיכרון של העולים מגרמניה באמצעות חקר אוטוביוגרפיות שכתבו . התהליכים של קליטה , השתלבות , הזדהות או אי הזדהות עם הנוף הארצישראלי , החברה הקולטת וערכיה , מוארים הפעם מנקודת המבט של הפרט וללא קשר אל המערכת הפוליטית . המוקד השלישי עניינו יחסי חילוניים ודתיים . רוני שטאובר מציג את המאבק על עיצוב זכרון השואה בחברה הישראלית בשנות החמישים , כפי שהוא התבטא בויכוח בין פעילי המפד"ל לבין פעילי הקיבוץ המאוחד והשומר הצעיר על קביעת מועד יום הזיכרון לשואה . הראשונים ראו בשואה פרק נוסף ברצף של רדיפות שידע העם היהודי מאז החורבן , ולפיכך ביקשו לקבוע את י ' בטבת כיום הזיכרון . האחרונים ביקשו לקבע

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help