sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שקודמה על ידי פלגים מסוימים של האינטליגנציה היהודית , שהם עצמם הינם תוצר של המודרניזציה . התהוות הציונות נתפסת כהתקדמות לאורך ציר זמן אנכי מן האתניות אל הלאומיות המסויגת , שניתן לכנותה בשם לאומיות תרבותית , ומשם ללאומיות המובהקת החותרת להשגת חפיפה אופטימלית בין הקבוצה האתנית והמדינה הריבונית . הסתכלות באותה תופעה מפרספקטיבה אופקית תורמת להבנת הציונות כתופעה הכוללת בתוכה בעת ובעונה אחת גם נימות של תודעה אתנית וגם של לאומיות מובהקת . יתר על כן , גילויי הציונות כיום בקרב יהודי התפוצות ממשיכים להיות מה שהיו מאז ומתמיד בארצות העולם החדש - ביטוי של תודעה אתנית יותר מאשר גילוי ממשי של לאומיות . נקודת ראות מקבילה מציע יהודה ריינהרץ , אשר מתחקה אחר שורשי הפוליטיזציה של הציונות . הוא מסביר את התגבשותה של האידיאולוגיה הלאומית כתוצאה מן העימות בין המשגות יריבות של השאלה היהודית במאה ה . 19 גישות מנוגדות לסוגיות מסוימות , כגון אמנציפציה והגירה , התגבשו לאידיאולוגיות מתחרות , כאשר לצורך הויכוח נדרשו עמדות אלו להגדרה במונחים של עיקרון כללי , יותר מאשר כנושאים נפרדים להתדיינות . כאשר נתחמו גבולות ההבחנה האידיאולוגית בין עמדותיהם המגובשות של הציונות מחד ושל מתנגדיה מאידך , החלה להתפתח הפרדה מדינית פנימית בתוך הציונות עצמה . דבר זה יצר קשת של סיעות אידיאולוגיות , וכל אחת מהן התמסרה למטרה לאומית מסוימת , שלה ייחסה את החשיבות הגדולה ביותר . הזירה העיקרית להתפתחויות הללו היתה מזרח אירופה , אולם ריינהרץ מתחקה אחר שורשים שונים של תמיכה בציונות גם אצל יהודי המערב . אחד מהם הוא מסורת התמיכה ביישוב בארץ הקודש . גורם נוסף אשר הכשיר את הקרקע להפיכתם של חלק מיהודי המערב לציונים היה הסגנון האםרטיבי , שאותו נקטו לשם הגנה על הזכויות והאינטרסים של היהודים ושבמהלך המאה ה 19 נמצא לו יותר ויותר ביטוי . גם כי " ח ( שנוסדה ב ( 1860 וגם הצנטרלפריין ( Centralverein ) ( שנוסד ב ( 1893 הוקמו על ידי דור של ליברלים יהודים שגילו ביטחון עצמי ונכונות ללחום באנטישמיות . ריינהרץ מציין שלאיסטרטגיה האקטיביסטית שלהם היה הרבה מן המשותף עם זאת של הציונות , כפי שהתפתחה לאחר מכן . למרות שאותם ליברלים מערביים אשר התקרבו לציונים המשיכו לטעון כי ארצותיהם , לרבות גרמניה , הינן יוצאות דופן , היה מקובל עליהם לראות במצבם של יהודי מזרח אירופה מקרה לדוגמא , שממנו ניתן ללמוד על מצבם של כלל היהודים . אולם רוב היהודים הליברליים שבמערב עדיין ראו בציונות לאומיות חילונית מפורשת , המאיימת ישירות על תוכניתם להשתלב במדינותיהם . הפוליטיזציה הפנימית של הציונות החלה עם המחלוקת בשאלת התרבות , אשר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

מכון טאובר, אוניברסיטת ברנדייס, בוסטון


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help