sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

החומריים המשתנים , את הזהות האתנית תרבותית הטבועה מקודם בנפשות הפועלות , ואת אמצעי המניפולציה המופעלים על ידי אליטות מסוימות . במקום שבו מסיימת בן ישראל את סקירתה על ההיסטוריוגרפיה של הלאומיות מתחיל גדעון שמעוני את הדיון בלאומיות היהודית . ברוח הניתוח שהיא הציגה , הוא מציע נקודת ראות חדשה לצורך הבנת הורתה ולידתה של הלאומיות היהודית , ובעיקר בלבושה הציוני . הוא טוען , כי יהיה אשר יהיה יתרונן האנליטי של תיאוריות - כמו זו של ארנםט גלנר - אשר שמות את הדגש על תפקיד המודרניזציה ביצירת הלאומיות , ערכן מוגבל כשמדובר בדוגמא היהודית . מה שהן מצליחות להסביר הוא פירוקה של האוטונומיה היהודית הקורפורטיבית והדחף של היהודים להשתלב בכל מדינה ומדינה . אך דווקא בהסברת התהליך ההפוך , כלומר , סיבה התהוות הלאומיות היהודית , הן לוקות בחסר ומסתפקות בהצגתה כתגובת נגד לאנטישמיות . לאורה של הפרספקטיבה האמפירית המתוקנת שלנו בדבר עמידותם של הייחוד האתני היהודי והמודעות אליו למרות המודרניזציה ( פרספקטיבה שאותה הציג , כפי שציינו לעיל , יונתן פרנקל , ( טוען שמעוני כי רק תיאוריה של לאומיות המכירה במשמעות העצומה שיש לתודעה האתנית הקיימת משכבר , יכולה ליצור מסגרת מספקת לשם הבנת הלאומיות היהודית . גישה כזו מוצא שמעוני בתפיסתו של אנטוני ד ' םמית . על פיה הוא מציע להסביר , כי התהוות הלאומיות היהודית היא בפירוש דוגמא ל'לאומיות אתנית ' שהתעוררה עקב שילוב של רעיונות שפותחו בתוך קבוצות מסוימות של האינטליגנציה היהודית במאה ה 9 ו . פלג גדול מן האינטליגנציה היה מעוגן במציאות האובייקטיבית של האתניות היהודית הנמשכת וגילה תודעה אתנית מושרשת וחסרת פניות . האינטליגנציה ה'אתניםיםטית ' הזאת חיפשה אחר סינתזה שתשמר את היהודיות ובה בעת תקל על ההשתלבות בחברת הרוב . ה'אתניםיזם ' משמש כאן בהוראה של הגנה על מאפייניה של האתניות - כמו הרגשת שותפות במוצא , בשפה , במורשת התרבותית דתית , וקשר אל נחלת אבות - על שום היותם ערכים בעלי דירוג גבוה . עם זאת , הניצוץ שהניע את הביטוי העיקרי של הלאומיות היהודית , הציונות , היה ההתלכדות בין הגרעין הזה של נושאי דגל האתניות לבין חלק מסוג אחר של האינטליגנציה - זה שנשא את דגל ההשתלבות - אך , בעיקר בשל האנטישמיות , שינה את האוריינטציה האידיאולוגית שלו בסוף המאה ה . 19 ליאו פינסקר ותיאודור הרצל הם מייצגיו של פלג זה של האינטליגנציה . התלכדות שלישית נוצרה על ידי פלג של רבנים אורתודוקסים , ששאבו ממסורת של פרשנות משיחית וגם מתוכניות ליישובה של ארץ ישראל מחדש שנוסחו במהלך המאה ה . 19 מכאן שלפי נקודת המבט שמציג שמעוני , הלאומיות היהודית הינה תופעה הנובעת ממציאות אובייקטיבית של אתניות יהודית המתמשכת למרות המודרניזציה , התפתחות

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

מכון טאובר, אוניברסיטת ברנדייס, בוסטון


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help