sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גילויים של סיגול תרבותי לבין התבוללות , ולשינוי בהנחת היסוד שקבעה כי המודרניזציה בהכרח מפוררת את האתניות . התמונה המתקבלת לדברי פרנקל , אינה בצבעי שחור ולבן אלא יותר בגוונים של אפור . לאורן של נקודות הראות ששונו , נראים תנועת ההשכלה ותהליך האמנציפציה כפעולות גומלין רבות פנים בין תהליכים צנטריפטליים וצנטריפוגליים הרבה יותר מאשר שיערו קודם לכן . אין מדובר רק בכוונות ובתוצאות שאינן חופפות לחלוטין , אלא בתוצאה סופית שבו זמנית היא מפוררת ומאחדת , מפרקת ומשקמת . תהליך האמנציפציה של יהדות גרמניה שוב אינו נתפס כתקדים פרדיגמטי , שבעקבותיו באה התנםותן של קהילות יהודיות אחרות . התברר כי יהודי אנגליה , למשל , התערו מבחינה חברתית לפני יהודי גרמניה , ללא כל קשר לשאלות אידיאולוגיות . כך גם הצטברו הוכחות המגלות , שבתהליך המודרניזציה של יהודי רוסיה היתה תנופה רבה יותר משהגיחו בתחילה . התברר כי הכירסום שחל בייחודיותן של השפה , של הדת ושל התרבות לא הוביל בהכרח לאובדן הזהות האתנית . המודרניזציה עצמה סיפקה ליהודים צורות חלופיות של לכידות , ואלה באו לירי ביטוי בהערכות מחדש של קשרים חברתיים , של פעילויות פילנתרופיות ומדיניות ושל מבנים מוסדיים . כאן טמונה תרומתן של התפיסות המתוקנות הללו להבנתנו את ראשית הלאומיות היהודית ואת טיבה של הפוליטיקה היהודית , שהם נושאיו המרכזיים של ספר זה . הן מחדדות את תופעת עמידתה של האתניות היהודית , ויותר תשומת לב מוקדשת לכוחות המלכדים ולמודעות האתנית המתמדת הפועלים על החיים היהודיים לא רק במזרח אירופה אלא גם במערבה . כתוצאה מכך שוב אין הלאומיות היהודית נתפסת כהתפרצות פתאומית שניתן לתארכה לשנות השמונים של המאה ה . 19 לשינוי זה בהתמקדות המחקר מתלווה גם השינוי שחל בהבנתנו את התהוות המדיניות היהודית המודרנית . נראה שזו קדמה להתעוררות הלאומית של שנות השמונים . מסתבר עתה , שדפוסי המדיניות היהודית והפעילות הדיפלומטית במאה ה , 19 על אף שהתבססו על הדחף האמנציפציוני לקדם את השתלבותם של היהודים בכל ארצות מגוריהם באשר הם , לא היו נטולים שניות וכי המודעות הלאומית הנמשכת מדורות מילאה בהם תפקיד לא מבוטל . חדוה בן ישראל פורשת את יריעת הרקע השנייה עם ניתוח מצב המחקר בנושא הלאומיות כפנומן היסטורי . היא סוקרת את הזרמים העיקריים בספרות ההיסטורית מאז המאה ה 19 ועד לימינו . הדור הראשון של ההיסטוריונים התמקד בגישה , שהרעיון הלאומי הינו הגורם המחולל העיקרי . הדור השני העביר את הדגש אל התנאים הכלכליים חברתיים , מדיניים ותרבותיים הקשורים למודרניזציה . ראייה זו מיקדה לחליפין את תשומת הלב , לתפקיד שהיה להתקדמות הטכנולוגית באמצעי התקשורת ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

מכון טאובר, אוניברסיטת ברנדייס, בוסטון


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help