sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא תוכנו של ספר זה הינו פועל יוצא של כנם חוקרים שקיימו מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל ומכון טאובר באוניברסיטת ברנדייס באוקטובר , 1992 לזכרו של פרופ ' שמואל אטינגר המנוח , על הנושא 'הלאומיות היהודית במאות ה 19 וה 20 לאור ההיסטוריוגרפיה החדשה . ' שני המאמרים הראשונים פורשים בפנינו את שתי יריעות הרקע לדיון : ההיסטוריוגרפיה של תולדות ישראל במאה ה 19 וחקר תופעת הלאומיות בכללה . יונתן פרנקל פורש את היריעה הראשונה בנתחו את השינויים שחלו בתיאורים ההיסטוריוגרפיים של התהליכים העיקריים שהשפיעו על תולדותיה של יהדות אירופה במאה ה : 19 ההשכלה , האמנציפציה , ההתבוללות , ההכרה הלאומית המתעוררת והפעילות המדינית היהודית . לטענתו , משנות השלושים עד סוף שנות השישים של המאה ה 20 נהנתה האסכולה ההיסטוריוגרפית , שניתן לזהותה כיהודית רוסית ולאומית , ממעמד של זרם מרכזי . תחילתה של האסכולה בהיסטוריוגרפיה של שמעון דובנוב משלהי המאה ה , 19 ועם מייצגיה העיקריים נמנו בן ציון דינור ורפאל מאהלר , ובשינויים ניכרים גם שמואל אטינגר . משום הפרספקטיבה הלאומית הבסיסית שלה היתד . אסכולה זו ביקורתית כלפי הויתור על המימד היהודי הלאומי , שהחל עם הענקת האמנציפציה ליהודים בצרפת בשנת , 1791 והיא הדגישה את השפעתם המפוררת והמבוללת של תהליך האמנציפציה ושל תנועת התיקונים בדת . התמונה ההיסטוריוגרפית שציירה אסכולה זו היתה דו קוטבית בעיקרה . התהליך ההיסטורי נתפס כמתח בסיסי שבין כוחות צנטריפוגליים וכוחות צנטריפטליים , כאשר ידם של הראשונים על העליונה , עד צמיחתה של הלאומיות היהודית בשנות השמונים של המאה ה . 19 היא נטתה לעשות דיכוטומיה בין יהודי מערב אירופה ומזרחה בכל הנוגע למצב היהודים ולמודעותם . פרנקל מעמיד אל מול המסורת ההיסטוריוגרפית הזו , שתחילתה בדובנוב , מספר גדל והולך של מחקרים היסטוריים חדשים . כך נוצר תיאור היסטוריוגרפי רבגוני ומורכב יותר . פרנקל מציע ששינוי זה ( והוא יותר רוויזיה מאשר 'רוויזיוניזם ' מכוון ) יוסבר לא רק לאור העובדה שחלף עידן הויכוח האידיאולוגי הנוקב שבין היהודים הלאומיים למתנגדיהם "המתבוללים , " אלא גם כתוצאה מהשפעתן של גישות שמקורן במדע החברה ומריבויים של מחקרים אמפיריים בתחומים רגיונליים . אלו הביאו להבחנה בין

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

מכון טאובר, אוניברסיטת ברנדייס, בוסטון


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help