sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שמואל אטינגר פעילותם הכלכלית של היהודים בעולם העתיק , הן לפני חורבן הבית השני והן לאחריו , לא היו משלוחי היד של היהודים שונים במידה ניכרת מאלה של העמים סביבם : הם עסקו בחקלאות , במלאכות שונות , במסחר עירוני ובשרותים . עם זאת , מובן שאופי פעילותם הכלכלית היה שונה מזה של עמים שכלכלתם היתה מבוססת על מסחר ימי ועל מושבות שמעבר לים , כפי שמעידים דבריו הנודעים של יוספום בחיבורו 'נגד אפיון' ( א , . ( 12 ואילו משהחלה תקופת ימי הביניים , הן בארצות הנוצרים והן בארצות האיסלם , התאפיינו מקורות מחייתם של היהודים בצמצום בסיסם הכלכלי ובנטייה מובהקת לעסוק בפרנסות עירוניות - מסחר , מלאכה ועסקי כספים שהיו לרוב קשורים בשלטונות . אין הסבר אחיד לתמורה מפליגה זו . יש המדגישים את האיסורים על בעלות על קרקע , שהוטלו על ידי השליטים הנוצרים , ויש הטוענים שעם הקמת הקיסרות הנוצרית , שהחלה לכפות את דתה בדרכי אונס , היה קל יותר להימנע מן ההמרה ומהשתעבדות למערכות מינהל נוקשות לבני קהילה עירונית בעלת מובילות וקשרים כלכליים ענפים , מאשר לחקלאים הצמותים לחלקת אדמתם . כגורם מסייע לכך שימשה העובדה , שממילא כבר החל להתעצם היסוד העירוני בעם היהודי בהשפעת התרבות ההלניסטית , וכתוצאה מכך שרוב המצטרפים ליהדות בתקופת ההתייהדות הגדולה היו יסודות חברתיים עירוניים ומשכילים יותר . אך יתכן שהשפיעו כאן לא רק גזירות השלטון והמבנה החברתי , אלא גם מסורות דתיות וחברתיות שנתגבשו במשך הדורות . העיקרון של עדיפות תלמוד התורה והפיכת תלמיד חכם לדמות אידיאלית זרע כידוע פיצול ויצר ניגודים בתוך החברה היהודית , אך העניק עוצמה לכוח ההתנגדות לפיתוי ולאונס של הדתות המנצחות . הדרישה לקבוע עתים לתורה וההמלצה שאדם ילמד לבנו "מלאכה נקיה וקלה" - כנראה כדי שייוותר לו זמן לתלמוד תורה - הטביעה אף היא את חותמה על המבנה החברתי של היהודים לאחר תקופת התלמוד . כל כמה שהלכה ונתייצבה החברה הפיאודלית ונצטמצמה פעילות הערים , גדל באירופה ערכם של אותם יסודות - אנשי הלבנט ( הסורים ) והיהודים - שהיה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help