sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הוראת אב לבן במצרים הקדומה נילי שצ ' ופק לפי הגדרת א ' אבן שושן במילונו , החינוך הוא : 'הקניית הרגלים , דרכי חשיבה והתנהגות ; פיתוח המידות , האופי והכשרים הרוחניים של החניכים בהתאם למטרה אידיאלית מסוימת ( להבדיל מן "הוראה , " שעיקרה הקניית ידיעות והשכלה . ' ( הגדרה פשטנית יותר מצאנו בספרו של נ ' מוריס , תולדות החינוך של עם ישראל : 'החינוך - תהליך ממושך של למידה שאיננו קשור באופן ישיר במילוי צורכי שעה מעשיים . ' הגדרות אלה מתאימות לתיאור ההוראה והחינוך בתרבות המערבית המודרנית . האם הן יפות לתיאור החינוך במזרח הקדום בכלל ובמצרים בפרט ? האם היה במצרים הקדומה חינוך במובן זה של הכשרת הנער לאור אידיאל מסוים ? האם היתה הוראה במצרים שלא היתה קשורה בלימוד מעשי מקצועי ? תשובה לשאלות אלה כרוכה בשחזור ההיבטים השונים של הלימוד במצרים הקדומה ובייחוד שניים מהם - זהות הסמכות המחנכת ותוכן ההוראה . א . הסמכות המחנכת במצרים ( כמו במסופוטמיה ובישראל הקדומה ) היה האב מופקד על חינוך הבנים . אמנם , גם האם נטלה חלק בגידול הילד , אבל תפקידה היה משני בחשיבותו . היא דאגה לצרכיו החומריים של הנער , כפי שמלמד הקטע הבא , הנטול מהוראת אני ( המאה הי"ד לפני 1 : המאיץ בבן לדאוג לאמו הקשישה כמו שהיא דאגה לו בהיותו רך בשנים : הכפל את האוכל אשר נתנה לך אמך שא אותה ( או : תמוך בה ) כפי שהיא נשאה אותך ; היה לה משא כבד עמך והיא לא עזבה אותך . אתה נולדת אחר החודשים שלך היא נשאה בעולך שדיה בפיך שלוש שנים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help