sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תפיסות חינוך סותרות זו לצד זו התבסס על הנחה - מפורשת או מובלעת - שפיתוח החוויה הרגשית באמצעות טקסים הוא עניין שונה ונפרד מן הלימוד העיוני , שעיקרו פיתוח היכולת האינטלקטואלית . כך השתרשה האמונה , שבתוך מסגרת חינוכית אחת ניתן להנחיל ידע אובייקטיבי בעל משמעות אוניברסלית , ובעת ובעונה אחת לעצב את הזכרון הקולקטיבי של התלמידים . יחד עם זאת , מתברר שבתחום אחד היה המתח גדול מדי והוא התפרץ שוב ושוב בוויכוח ציבורי נוקב . הכוונה היא לתחום הוראת השואה , שבו דן חיים שצקר נעמי . ( 455-447 שצקר הציב אתגר עצום לאפשרויות פרשניות שונות , ולעתים אף מנוגדות זו לזו , של משמעות השואה . הוא ממקד את דיונו בשלושה זוגות של אפשרויות כאלה , שהתקיימו ונוסו בפועל בתקופות שונות : ניתוח רציונלי של השואה כאירוע היסטורי ( או היסטוריה של השואה , ( מול הצגתה כאובייקט להזדהות רגשית ( זכרון השואה ;( הדגשת היבטים אוניברסליים של השואה , מול הבחירה להתמקד בהיבטים היהודיים שלה ; והבחירה להדגיש את חד פעמיותה של השואה , מול הנסיונות להעמידה ברצף היסטורי והשוואתה למקרים אחרים . קצרה היריעה מלתאר כאן את כל המאמרים הכלולים בקובץ . לפיכך נסתפק באזכור קצר של המאמרים שטרם נסקרו . הסבר מאלף של הזיקה בין הפולמוס סביב פרשנות המקרא לבין התפשטות הידיעה של קריאה וכתיבה בתקופת הבית השני עומדת במרכז מאמרו של אלברט באומגרטן . כבר הצבענו על השימוש בחינוך כמכשיר לעיצוב זהות קולקטיבית . סוגיה זו עומדת במרכזם של שני מאמרים נוספים : מאמרו של אילן רחום , ' מהפיכה , חינוך ולאומיות במקסיקו , , ' 1924-1920 ומאמרם של אסתי ורענן ריין , ' פופוליזם וחינוך - המקרה של ארגנטינה הפרוניםטית . ' שני מאמרים עוסקים בסוגיה של חינוך הנשים בהקשרים היסטוריים שונים ומרוחקים זה מזה : רחל פייג וישניא דנה ב ' נשים וחינוך ברומא העתיקה , ' ואברהם גרינבוים חושף , כמדומה לראשונה , את דבר קיומם של "' חדר הבנות " ובנות בחדר הבנים במזרח אירופה . ' סוגיה נוספת מתחום החינוך היהודי במזרח אירופה נדונה במאמרו של סמיון קרייז , 'בתי ספר יהודיים פרטיים - גורם רוםיפיקטורי או גורם יהודי משמר . ' ולבסוף , מאמרו של מרדכי ברויאר , ' תולדות הישיבות כאספקלריה של תולדות ישראל , ' מדגים כיצד עשויות תמורות תרבותיות , פוליטיות וחברתיות להשתקף בגלגוליו של מוסד חינוכי אחד , מוסד המבטא בו בזמן גם מידה מרשימה של שמרנות והמשכיות . לבסוף אנו מבקשים להודות לעובדי מרכז זלמן שזר ולמנהלו מר צבי יקותיאל על הטיפול המסור בהוצאת הספר לאור , וליחזקאל חובב על עבודת העריכה המקצועית . ירושלים , כסלו תשנ " ט רבקה פלדחי עמנואל אטקס

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help