sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הערכים השונים , ואילו הדגם השני מתבטא במידור ביניהם , היינו בקיומן של שתי מערכות הערכים זו בצד זו . םילברמן מציע הסברים שונים מדוע לא הצליחו אנשי הקיבוץ הדתי לקיים דיאלוג בין הערכים השונים והסתפקו במידורם . המתח בין לאומיות לאוניברסליות ובין מחקר להוראה הוא מושא הדיון העיקרי של מיכאל הד , במאמרו על תולדות ראשית האוניברסיטה העברית ( עמ' . ( 375-355 מתח זה אופייני למוקד התימטי הרביעי והאחרון שבו נעסוק במבוא זה , מוקד הנוגע לחינוך ולזהות קולקטיבית . בשל טיבו האינםטרומנטלי , משמש החינוך אחד המכשירים העיקריים בתהליך בנייתן של זהויות קולקטיביות . עם זאת , רוב תחומי החינוך עוסקים בהוראה או בהנחלה של תכנים אינטלקטואליים , שאמורים להיות , בו בזמן , גם בעלי תוקף אוניברסלי . המתחים בין ייעודיו השונים של החינוך עולים ממספר מאמרים , המשחזרים את האסטרטגיות שפותחו בהקשרים שונים כדי להתגבר על המתחים הללו , ולעתים אף להעלימם . מיכאל הד חושף את התפקיד הלאומי שנועד לאוניברסיטה העברית , הרבה לפני שהוקמה הלכה למעשה , ואת ההתלבטויות שנגעו למשמעות המעשית של תפקיד זה . בדרך כלל לא נתפס הייעוד הלאומי כמי שסותר את הייעוד האקדמי והמחקרי , היינו ייצור והנחלה של ידע מדעי ואובייקטיבי . יחד עם זאת , בשאלות קונקרטיות מסוימות התגלעו ויכוחים מרים בין אלה שהעדיפו את האידיאל המחקרי לבין אלה שהעדיפו גישות ערכיות . אריאל ריין , במאמרה על 'בן ציון דינור , היסטוריון לאומי כמחנך האומה ' > עמ ' , ( 390-377 מעלה דוגמה שבה נעלם מתח זה לחלוטין . דינור היה הרוח החיה , ההוגה והמבצע של פרוייקט החינוך ההיסטורי הלאומי . הוא פעל לשם כך בתפקידיו השונים , כחוקר וכהיסטוריון , כראש בית המדרש למורים , כמייסד החוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית , ולבסוף כשר החינוך . דינור האמין באידיאל מדעי פוזיטיביסטי ודגל בהעלאת הרמה האינטלקטואלית של המורים באמצעות פיתוחו של ידע היסטורי המבוסס על שימוש 'מדעי ' במקורות , ועל הקמתה של תשתית חינוכית ומחקרית שתאפשר את הפצתו . הוא רתם ידע זה לראייה כוללת חדשה של ההיסטוריה היהודית כברטיב לאומי ארצישראלוצנטרי , שבתשתיתו נמצאת זיקת הדורות של העם היהודי לארץ ישראל . יישוב הסתירה בין ידע היסטורי מדעי לבין האידיאולוגיה המעניקה לו משמעות היה כרוך בפיתוח תפיסה , שההיסטוריה היא תהליך מתמשך של הכרת העבר על פי צורכי ההווה . שני מאמרים נוספים בקובץ עוסקים בקשר שבין חינוך לזהות לאומית במדינת ישראל . במאמר על 'טקסים , חינוך והיסטוריה : יום השואה ויום הזכרון בבתי ספר בישראל , ' מצביעים אבנר בן עמום ואילנה בית אל על ישראל כמדינה שבה טקסי זכרון בעלי משמעות לאומית הפכו לחלק ממסגרות ההוראה הרשמיות , לצד החינוך האינטלקטואלי המקובל , שעבר אוניברםליזציה עם קום המדינה . הקיום של שתי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help