sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המועברת מדור לדור . הבן הטוב הוא הבן הצייתן , והוא מלמד את בניו כמי שממחזר את הוראת אביו . הנטייה להקצות מקום מצומצם מאוד לחידוש אפיינה גם את המדרסה המוסלמית , כפי שהיא מתוארת במאמרו של יהושע פרנקל ( עמ ' . ( 146-113 מתברר שבתקופה הנדונה שימשה המדרםה סוכן חברות שייעודו להכשיר ציבור של משכילים לשמש כדבריה של האומה המוסלמית . בבקשה להשיג יעד זה הדגישה המדרסה את השינון ולא עודדה חשיבה חדשנית . בהתמודדות עם המודרניות , לעומת זאת , אמור החינוך להקנות את ערכי החברה המקובלים , ובעת ובעונה אחת ליצור זירת מפגש בין זרמים אינטלקטואליים , פוליטיים וחברתיים שונים , וכך לשמש גם סוכן של שינוי . מאמריהם של אוחנה , סעדון , שטרן וסילברמן מדגימים אסטרטגיות שונות למילוי הפונקציות המנוגדות הללו של החינוך , אסטרטגיות המאפשרות קיום מתוך מתח ואף מתוך מאבק מתמיד . במאמרו "' אמיל" והמחנכים : ז ' אן ז ' אק רוסו בין מודרניות לנאורות ' ( עמ ' , ( 246-215 מצטט דוד אוחנה מפיו של ז ' אן ז ' אק , המחנך של אמיל , משפט המגלם פרדוקסליות זו : החניך 'מותר לו לעשות מה שהוא רוצה , אך מותר לו לרצות רק מה שאתה רוצה שהוא יעשה . ' חיים סעדון מתאר את המאבקים שהתנהלו על דמות החינוך היהודי בתוניסיה בשלהי המאה הי '' ט ותחילת המאה הכ ' ( עמ ' . ( 328-305 בין השאר עומד םעדון על אופיה המיוחד של המודרניזציה בהתפשטות הקולוניאלית : 'ברוב החברות באירופה , ' הוא כותב , 'הביאה המודרניזציה להשתלבות ולהתערות של היהודים בחברה ולתרומה חשובה של היהודים לחברות אלה . ואילו בארצות האיסלם הביאה המודרניזציה לניתוק הולך וגדל מהחברה המוסלמית ולנהייה לעבר תרבות השלטון הקולוניאלי . ' ... במאמרה על 'חינוך נשים בתנועת הפועלות הארץ ישראלית : בין מסורת לקידמה ' ( עמ ' , ( 404-391 מצביעה בת שבע שטרן על מגמה מהפכנית אמיתית . תנועת הפועלות עשתה מאמצים להתגבר על סטריאוטיפים מיגדריים וליצור זהות נשית חדשה באמצעות מגוון של מפעלים חינוכיים . דמות האשה שהעמידה תנועת הפועלות כאידיאל היתד , של אשה עצמאית ובעלת בטחון עצמי , המכירה בערך עצמה , שווה בזכויות ובחובות , ובעלת מודעות חברתית ולאומית והכרה מעמדית ותנועתית . ואולם , שטרן מציינת את הכורח לשתף פעולה הן עם ארגוני נשים כגון ויצ " ו , והן עם ההסתדרות . האסטרטגיה של שיתוף פעולה , שנועד מראשיתו לחזק את תנועת הפועלות , הביאה למעשה להתמתנות ניכרת בשאיפותיה הרדיקליות של התנועה . מקרה מיוחד של נסיון לגשר על הפערים שבין מסורת למודרנה נדון במאמרו של מארק םילברמן , על 'האידיאל החינוכי של הקיבוץ הדתי וגורלו ' ( עמ ' . ( 445-423 מעצבי האידיאל החינוכי של הקיבוץ הדתי ביקשו ליצור מערכת חינוכית המיוסדת על סינתיזה בין ערכים מסורתיים ופרטיקולריים לבין ערכים הומניסטיים ואוניברסליים . סילברמן מצביע של שני דגמים אפשריים של םינתיזה : דגם אחד מתבטא בדיאלוג בין

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help