sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מנקודת מבט מאוחרת יותר , ניתן להצביע על האמביוולנטיות הטמונה במורשת אפלטונית זו : שאיפתו של החינוך להכשיר את התבונה לקראת ייעודה האוטונומי מחד גיסא , ומהותו האינסטרומנטלית של החינוך מאידך גיסא . מכאן גם מעמדה הכפול של ההשכלה : שאיפתה לאוטונומיה מכאן , והכרתה בתלות וביחסי הגומלין המורכבים בינה לבין תחומים אחרים מכאן . שני מאמרים מדגימים יחס זה , שאינו מוגבל לתרבות המערבית דווקא . דפנה אפרת מצביעה על התפקיד הפורה של הפוליטיקה ביסודה ובקיומה של המדרםה המוסלמית ( עמ י . ( 112-101 היא משחזרת את התפקיד החשוב שמילא וזיר םלג ' וקי במימון המדרםה בבגדד של המאה הי " א . המניע שעמד ביסוד נדיבות זו היה פוליטי : השליט הסלג ' וקי שמשל על אוכלוסייה ערבית מצא באםלאם גורם מגשר בינו לבין נתיניו . חכמי הדת שאותם טיפח היו אמורים להקנות לגיטימיות לשלטונו . זיקה שונה משהו , אך דינמית לא פחות , בין פוליטיקה לבין השכלה גבוהה מתוארת במאמרה של פניה עוז זלצברגר , 'הופעת האוניברסיטה המודרנית בגרמניה במאה הי"ח ' ( עמ י . ( 214-199 מאז המאה הט יי ז שימשו האוניברסיטאות בגרמניה בית יוצר למשפטנים ולפקידים שהשליטים האבסולוטיים נזקקו להם . משום כך ייחסו שליטים אלה חשיבות לטיפוח האוניברסיטאות ולתמיכה בהן . ואולם , החיוניות המיוחדת של האוניברסיטאות הגרמניות קשורה בתפקיד שהן מילאו לגבי צמיחתה של הנאורות במאה הי " ח . אם האקדמיה של צרפת ואנגליה שקעה בתקופה זו בקפאון , והנאורות שגשגה מחוץ לאוניברסיטאות , הרי שבגרמניה הן פעלו כמוקדי תסיסה תרבותית חרף העובדה שהמשיכו לחסות בצל המשטר האבסולוטי ולשרתו . מאמר נוסף על היחס המתוח בין השכלה לפוליטיקה הוא מאמרו של אברהם גרוסמן , 'הישיבות בבבל , בגרמניה ובצרפת במאות הי - ' י " א' ( עמ י . ( 99-79 במוקד מאמרו של גרוםמן עומדת בחינה השוואתית של מוסד הישיבה במאות הי - ' הי"א בבבל מכאן , ובגרמניה ובצרפת מכאן . את הממצאים של בחינה זו הוא מתאר כמעין 'פירמידה הפוכה : ' היצירה הספרותית בתחומי ההלכה שנוצרה בבבל , זו שישבו בה בתקופה הנדונה מאות אלפי יהודים ובישיבותיה למדו אלפי תלמידים , היתד , ענייה לאין ערוך מזו שנוצרה בישיבות גרמניה וצרפת , שבהן ישבו רק כמה עשרות אלפי יהודים ובישיבותיהן למדו רק מאות תלמידים . את פשר התופעה הזאת מסביר גרוםמן בשאיפת השררה הפוליטית שאפיינה את ראשי ישיבות בבל . בבקשן להתחרות בראשי הגולה על הנהגת יהודי בבל סיגלו לעצמן הישיבות מבנה היררכי נוקשה . מבנה זה לא עודד חשיבה מקורית ויצירה רוחנית . מוקד תימטי שלישי שסביבו מתגבשת קבוצה של מאמרים קשור במתחים שבין מסורת לשינוי . במקרה של מצרים הקדומה , מראה נילי שצ ' ופק כיצד עוברת מסורת ההוראה מן האב לבנו ( עמ ' . ( 21-13 מן הבן נדרשת פסיביות מוחלטת בהפנמת החכמה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help