sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הנחות , וההנחה שכדי ללמד תינוקות של בית רבן אין צורך ברמה גבוהה של השכלה או בכישורים פדגוגיים , עולה ממאמרו של ישעיהו גפני על 'חינוך קטנים בתקופת התלמוד - מסורת ומציאות ' ( עמ' . ( 78-63 יום טוב עסיס עוסק במתח דומה בחינוך היהודי בספרד הנוצרית ( עמ' . ( 155-147 מתברר שלמרות הרטוריקה הדוגלת בחינוך לכל , זכו בני העשירים לחינוך פרטי , ואילו חינוכם של בני העניים היה נתון לחסדה של הקהילה , ומאחר שזו לא מילאה את ייעודה , קמו חברות 'תלמוד תורה ' שהתאמצו למלא את החלל על ידי פעילות פילנטרופית . מאמרו של חנן יורן , 'הפילוסוף בגן : עיצוב האדם ועיצוב החברה בהומניזם של הרנסנס ' ( עמ ' , ( 180-157 חושף מתח הנמצא בבסיסה של המהפיכה החינוכית שחוללו ההומניסטים האיטלקים וממשיכיהם בצפון אירופה . שאיפתם של ההומניסטים היתד , לעצב מחדש את אופיו ואישיותו של האדם כיצור חופשי באמצעות מהפיכה בתוכנית הלימודים . ואולם , המציאות החברתית שבתוכה פעלו , במיוחד בצפון אירופה , יצרה מערכת חינוכית שעיקרה ערעור מובלע על הנחות היסוד של השיח ההומניסטי , עד כדי תפיסת האדם כאובייקט הניתן לשליטה ולמניפולציה . גלגוליו של בית הספר 'חינוך נערים ' בברלין , המתוארים במאמרו של שמואל פיינר ( עמ' , ( 283-247 מספקים עדות נוספת לפער בין הפרוגרמה החינוכית למעשה החינוכי . מדובר בבית הספר היהודי המודרני הראשון שנוסד בברלין , והוא נחשב לתוצר מובהק של תנועת ההשכלה היהודית של שלהי המאה הי " ח . על פי הפרוגרמה החינוכית של תנועה זו , אמור היה בית הספר להגשים 'חזון עתיד של טרנספורמציה חברתית ותרבותית , תוך שמירה על האיזון שבין הקודש לחול , בין הפרטיקולרי לאוניברסלי ובין התיאולוגי להומניםטי . ' ואולם , בית הספר נשלט למעשה בידי אנשים מבני אצולת הממון היהודית בברלין , שביקשו להעניק לתלמידים ממוצא חברתי כלכלי נמוך הכשרה מקצועית מהירה . מוקד תימטי שני העומד בבסיסם של מספר מאמרים הוא יחסי הגומלין המורכבים בין עיון וחקירה , שהם לב לבה של השכלה בכלל , וההשכלה הגבוהה בפרט , לבין האינטרסים הפוליטיים במשמעותם הרחבה , הכוללת גם את אלה החברתיים והכלכליים . שורש הרעיון שעיון וחקירה ראויים לשמם שואבים את ערכם אך ורק מתפיסתם כמספיקים לעצמם נמצא כנראה בכתבי אפלטון . ברעיון זה דן בהרחבה שמואל שקולניקוב , במאמרו על 'אפלטון : החינוך כפיתוח התבונה' ( עמ ' . ( 32-23 חידושו של סוקרטם היה בהענקת ערך מוסרי לפעילות האינטלקטואלית המוסבת על החיים האנושיים . בכך , טוען שקולניקוב , שינה אפלטון את מושג התבונה עצמו , והעניק ערך נורמטיבי לעקרונותיו הפנימיים , כגון ההימנעות מסתירות . לפי אפלטון : 'השלמות המוסרית האמיתית היא היכולת לחיות חיים מנומקים ללא סתירה . ' אפלטון תפס את החינוך כהכנה הכרחית לקראת הופעתה של התבונה , ועל כן ייחם לו חשיבות מרובה , אם כי קבע גם את נחיתותו לעומת הפעילות האינטלקטואלית בטהרתה .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help