sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא "' חינוך והיסטוריה " אינו נושא שולי לעיון ההיסטורי . תולדות החינוך והיחס בין מוסדות החינוך ותכניו לבין החברה הסובבת יכולים לשמש פריזמה ראשונה במעלה לבחינת תולדותיה של החברה כולה ... ההיסטוריה של החינוך , לא פחות מאשר ההיסטוריה הפוליטית , הכלכלית , החברתית או האינטלקטואלית , יכולה לשמש נקודת תצפית פורייה לבחינת ההיסטוריה של חברה נתונה . ' שורות אלה , המצוטטות מתוך הפתיחה למאמרו של מיכאל הד > עמ ' , ( 355 נותנות ביטוי קולע למקום ולמשמעות של תולדות החינוך כאחד מתחומי העיון ההיסטורי . ניתן לתמצת זאת בקביעה , שההיסטוריה של החינוך ניצבת בצומת שבו נפגשת ההיסטוריה של הרעיונות , עם ההיסטוריה החברתית , הכלכלית והפוליטית . עשרים וחמישה המאמרים המקובצים בכרך זה מציעים שלל של דוגמאות הממחישות קביעה זו . מטבעם של דברים , אץ כרך זה מתיימר להקיף ולמצות את תולדות החינוך במרחב זמני או גיאוגרפי מסוים . המאמרים שנכללו בו הם פרי ההרצאות שנישאו בכנס השנתי של החברה ההיסטורית הישראלית ומרכז זלמן שזר בשנת , 1994 ומכאן האופי המקרי של מבחר העניינים הנדונים בו . אף על פי כן , יש בכרך שלפנינו אוסף עשיר ומגוון של מחקרים , ובכל אחד מהם נחשפת מערכת ייחודית של זיקות גומלין בין החינוך לבין גורמים חברתיים , כלכליים או פוליטיים . זאת ועוד , צירופם של מאמרים אלה באכסניה אחת מאפשר התבוננות בכמה מן ההיבטים האופייניים להיסטוריה של החינוך בפרספקטיבה השוואתית . החלטתנו לערוך את הכרך על פי סדר כרונולוגי נבעה במידה רבה מרוחב היריעה הנפרשת בו מבחינת הזמן והמקום - ממצרים הקדומה ועד ישראל בשלהי המאה העשרים , ומיוון ורומא , דרך מזרח אירופה ומערבה , ועד מקסיקו וארגנטינה . יחד עם זאת , הדיאלוג בין המאמרים סובב סביב שורה של מוקדים תימטיים , המייצגים את המתחים המאפיינים כנראה כל שדה חינוכי . את המבוא ברצוננו להקדיש , לפיכך , לזיהוים של מוקדים תימטיים אלה ולהצביע על המתחים המתפתחים סביבם ויוצרים את הדינמיקה של השדה החינוכי . מתח מתמיד בין פרוגרמות , אידיאולוגיות , תיאוריות ורטוריקה חינוכית , מצד אחד , לבין דמותם הממשית של מוסדות החינוך ושל המעשה החינוכי , מצד אחר , הוא מסימניו המובהקים של תחום תרבות זה . מאמריהם של גפני , עסיס , יורן ופיינר מספקים דוגמאות להיבט זה של המציאות החינוכית . המתח בין המשקל הרב שייחסה החברה היהודית המסורתית לחינוכם של קטנים לבין שכרם הדל של המורים , מעמדם החברתי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help