sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אותו , חייבה אותם להתמודד הן עם מצפונם והן עם הסכנה שהם ייתפסו בדעת הקהל כמפקירים את התפוצה הצפון אפריקנית לגורלה . גם במשבר זה , כמו בשואה , ' לפוטנציאל הנתק הקיצוני בין המרכז הלאומי לתפוצות היו יכולות להיות תוצאות חמורות , שהיו מבליטות את גודל הסכנה שאיימה על התפוצה ואת העובדה שההנהגה הלאומית לא יכלה - או לא רצתה - להיענות לקריאות המצוקה שלה . ' למרבה המזל זה לא אירע - התחזיות הפסימיות ביחס לצפוי ליהודי צפון אפריקה לא התממשו . ג השער השלישי עוסק בהיסטוריוגרפיה של תקופת המנדט ושל מדינת ישראל ופותח אותו מאמרו של בני מורים : 'הערות על ההיסטוריוגרפיה הציונית ורעיון הטרנספר בשנים . ' 1944-1937 לדעתו , העובדה , שרוב ערביי ארץ ישראל גורשו במהלך שנת , 1948 לא היתה 'פרי של תכנון מוקדם או הגשמה של תוכנית אב מוכנה מראש . ' אולם ' רעיון הטרנספר לא בא אל העולם במהלך שנת : 1948 היו לו שורשים עמוקים בציונות מאז היווסדה . ' את ראשיתו ניתן לאתר כבר ביומניו של הרצל והוא עלה על סדר היום הציוני ביולי , 1937 כאשר ועדת פיל נתנה לו לגיטימציה . עבור מנהיגים ציוניים כמו דוד בן גוריון , 'שילוב רעיון הטרנספר בתכנית החלוקה איפשר ... לקבל את התכנית המוצעת ולהביאה בפני חבריהם בהנהגה . ' בן גוריון ואחרים תמכו אמנם ברעיון הטרנספר , אך הבינו כי עדיף להצניעו ולא לדבר עליו בפומבי , ואחר כך דאגו שהתבטאויותיהם בזכותו יימחקו וייגנזו . בשנים האחרונות התגנב 'קשר שתיקה ' זה אל ההיסטוריוגרפיה הרשמית כתוצאה מכך שחוקרים מסתמכים בעיקר על פרוטוקולים רשמיים ואינם בודקים את הפרוטוקולים הראשוניים והבלתי מצונזרים . לטענת מורים , לו פרוטוקולים אלה היו נבדקים , היו מגלים כי לא רק בן גוריון אלא גם חיים וייצמן , ואפילו מנהיגים מתונים כארתור רופין ומשה שרתוק צידדו ברעיון . זה מביא את המחבר לשתי מסקנות . ראשית , כי יש בקרב ההיסטוריונים 'הכותבים בשנים אלה ממש ' כאלה המתעלמים ממרכזיות הרעיון בהגות הציונית מתוך מטרה ' למחוק כל רבב מדגל הציונות . ' ושנית , כי 'אין להבין את אשר קרה בתש " ח , כולל הגירושים ההמוניים ומניעת שובם של הפליטים , מבלי להבין את הרקע המחשבתי של מנהיגי היישוב , שבו תפס רעיון הטרנספר מקום מרכזי . ' המאמר השני בשער זה , 'היסטוריה בין פוליטיקה לאקדמיה , ' נכתב בידי זאב צחור . לדעתו , 'האבות המייסדים ' של התנועה הציונית בכלל ושל תנועת העבודה במיוחד היו מודעים ביותר לדרך שבה יונצחו הם ובה יונצח מפעלם בדברי הימים . כן היו 'בעיני עצמם נושאי בשורה והיו להוטים מאוד להפיצה , ' והיו מודעים לתפקיד המרכזי של ה ' אוטו היסטוריוגרפיה ' בהכשרת הלבבות לקראת המהפכה שעליה היו מופקדים . לכן

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help