sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בפתיחותה . לפתיחות הלכתית זו יש פן כפול . לפי הפן האחד , ישנם תחומים שאין להלכה עניין בהסדרתם , אלא ראוי שזו תיעשה על פי שיקול דעת אנושי , בהתאם למיטב הבנתם של בני הזמן והמקום . תחומים אלה כוללים , לדוגמה , את כל המרחב הפוליטי והכלכלי . ביטוי מאלף לתפישה זו היא הנחתו של הרב הלוי שההלכה אינה מבקשת לקבוע דבר באשר למשטר הכלכלי שיאפיין את מדינת ישראל . יתר על כן , היות שישנם תחומים אוטונומיים כאלה , אין ההלכה יכולה להיפסק בסתירה להם . לפיכך , מכיוון שהתפישה הדמוקרטית המונחת ביסוד המשטר הפוליטי בישראל מעניקה שוויון זכויות אזרחי לכל אזרחי המדינה , חייבים בעלי ההלכה לאמץ נתון זה כיסוד לדיון ההלכתי על זכויות האזרח במדינת ישראל . ביטוי מאלף נוסף להכרה בתחומים לא הלכתיים כמכוננים נורמות התנהגותיות עבור יהודים מצוי בעמדתו בעניין היחס הראוי כלפי לא יהודים 8 7 בזמננו . כפי שמראים אבי רביצקי ורונן לוביץ' במאמריהם בקובץ זה , הנחת היסוד של הלוי היא שהיחס הבסיסי של יהודים כלפי נכרים צריך לנבוע 9 " מתוך חובה אנושית מוסרית ולא משום 'דרכי שלום' דוקא . '' רביצקי מכנה מהלך זה "העזה שמרנית , " דהיינו הפתיחות ההלכתית אינה מושגת על ידי " מדרש '' התקדימים שבספרות ההלכתית . אלה מתפרשים באופן שמרני למדי , ומתברר שתקדימים אלה אינם רלוונטיים למציאות העכשווית . מהלך זה מאפשר לפוסק ההלכה להשתחרר מכבילה למסורת טקסטואלית לא הולמת וליישם את המתחייב ממקורות נורמטיביים כלליים שאינם מכוננים על ידי הספרות ההלכתית . ממילא מובן שהרב הלוי משתייך לזרם המרכזי במסורת ההלכתית , המכיר באוטונומיה של הממד המוסרי . במקומות אחרים מייצר הרב הלוי לאקונה הלכתית בשיטה פרשנית דומה , אך ממלא אותה בתפישות שמקורן במסורת המיסטית היהודית . רצבי מראה כי עמדתו הנועזת של הרב הלוי בסוגיית ניתוק חולה סופני ממכונת החייאה אינה מבוססת על יישום תקדימים שרווחו בספרות ההלכתית , אלא על טענתו שתקדימים אלה אינם רלוונטיים . ממילא נוצרת לאקונה הלכתית שאותה ממלא הרב מתוך הישענות על תורת הנפש הקבלית " . הפן השני של הפתיחות ההלכתית של הרב הלוי הוא שגם באותם תחומים 7 ראו אביעזר רביצקי , '" דרכי שלום' ומעמדם של גויים לפי הרמב '' ם , חליפת מכתבים עם הרב ח '' ד הלוי 8 . " ראו מאמרו של לוביץ' בקובץ זה . 9 עשה לך רב , ט , עמ' עג . 10 ראו מאמרו של שגיא בקובץ זה . 11 ראו מאמרו של רצבי בקובץ זה .

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2005) בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help