sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

העובדה שלפי פירושו של הרמב"ם תיאור בריאת האדם הוא פרק מרכזי בתורה האדם של המקרא . בהסתמכו על דעת החכמים במספר מדרשים 1 טוען הרמב"ם במו"נ ב : ל שסיפור גן העדן הוא 'אירוע' של היום השישי לבריאה , ולפיכד יש לראות בו חלק מסיפור בריאת העולם . מבחינת ההגיון הפרשני התבקש להשלים את הדיון בפירוש לסיפור בריאת העולם בדיון על פירוש הרמב"ם לסיפור גן העדן . אולם כבר בעמדי לקראת סיום כתיבת ספרי הראשון נוכחתי לדעת , שדיון כזה יחרוג מעבר לתכנית , לממדים ולתמטיקה של הספר הזה והחלטתי לדחות אותו להזדמנות אחרת . כאן אני משלימה את פירוש הרמב"ם לסיפור בריאת העולם בדיון בכל הסיפורים העוסקים ב'אדם' בפרשת בראשית : סיפור בריאת האדם , סיפור גן העדן והסיפור על בניו של אדם . מבחינה תמטית אני עוסקת כאן בתורת האדם . . 3 קיים הבדל בין דרך פירושו של הרמב"ם לסיפור בריאת העולם לבין דרך פירושו לסיפורים על אדם בפרשת בראשית , הבדל שהצריך גם שינוי במתודת המחקר והכתיבה של הספר הזה . לפירוש סיפור בריאת העולם הקדיש הרמב"ם באופן ברור את מרביתו של מו"נ ב : ל . הקורא היה צריך להבין אותו ולהשלים אותו ע"י שמוש במתודת 'השב פרקיו זה על זה' מחד גיסא , ועל ידי השכלתו הפילוסופית מאידך גיסא . את פירושיו לסיפורים על אדם בפרשת בראשית מציג הרמב"ם בשני מחזורי פירוש : במו"נ חלק א ובמו"נ חלק ב . במו"ב חלק א הוא מציג אותם 'במתודת הפיזור ; ' את מו"נ א : א הוא מקדיש לסיפור בריאת האדם , את מו"נ א : ב לסיפור גן העדן ואת מו"נ א : ז לסיפור על בני אדם . במו"נ ב מרוכז פירושו בפרק אחד — פרק ל —והסיפורים מפורשים בו בזה אחר זה . המתבונן יפה בשני מחזורי הפירוש הללו יראה , שאין לפנינו שני מחזורי פירוש העוסקים באותם הטקסטים עצמם ; להוציא את רמזי הפירוש ל'עץ הדעת' המצויים הן במו"נ א : ב והן במו"נ ב : ל , אין אף פסוק אחד המפורש בשני מחזורי הפירוש גמ יחד . במחזור הפירושים הראשון במו"נ חלק א מפרש הרמב"ם את בר' א : כו וכז סיפור בריאת האדם 'בצלם אלוהים ובדמותו , ' את סיפור גן העדן בבראשית פרק ג ואת בר' ה : ג על הולדת שת 'בדמותו כצלמו . ' במחזור הפירושים השני הוא מפרש ברמיזה את מחציתו השניה של בר' א : כז העוסק בבריאת האדם ביום השישי לבריאה , את 'זכר ונקבה ברא אותם , ' אותו לא פירש במו"נ א : א , פסוקים מתוך סיפור גן העדן בבראשית פרק ב , את פסוק טו בבראשית ראה להלן חלק ג , 'הפרספקטיבה החדשה של הפירוש לסיפור בריאת האדם ולסיפור גן העדן במו"נ ב : ל , ' הערה . 5

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help