sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מבוא it ספר זה הוא המשכו של ספרי הראשון : פירוש הרמב"מ לפיפור בדי » ת העולמ , הוצאת החברה לחקר המקרא , ירושלים תשל"ח . נקודת המוצא של ספרי הקודם ושל ספרי הנוכחי היא שעל הקורא הרוצה להבין את מו"נ לתת תשו מת לב רבה להקדמות שהקדים הרמב"ם לחיבור כולו ולחלקיו השונים ; עליו לנסות להבין מהי דעתו של הרמב"ם עצמו על ספרו , מהן המטרות שהציב לעצמו בכתיבתו , ומהן המתודות בהן חשב להשתמש כדי להשיגן . אח"כ עליו לנסות לקרוא את מו"נ לאור ההקדמות הללו ולהראות כיצד יישם הרמב"ם את תכניותיו בכתיבת הספר הלכה למעשה . נראה לי , שקריאה כזאת של מו"נ מאפשרת לקורא להתקרב , במידת האפשר לבן המאה ה , 20 לרוח האוטנטית של הספר ולהבנתו . בפתיחה למו"נ טוען הרמב"ם שספרו הוא בעיקרו ספר פרשני . כוונתו הראשונה היא : 'לבאר ענייני שמות באו בספרי הנבואה' ( יואל , 2 דף ג ע"א ) ואילו כוונתו השניה היא : 'ביאור משלים סתומים מאוד שבאו בספרי הנבואה' ( יואל , שם , דף ד ע"ב . ( מבחינה תמטית בא מו"נ 'לבאר מה שאפשר לבארו מ"מעשה בראשית ומעשה מרכבה ... " שאלו הדברים הם מכלל "סתרי תורה '" ( מו"נ ח"ג , הקדמה , יואל , 297 דף א ע"א . ( מפתח נוסף וחשוב להבנתו של מו"נ מצוי בהקדמה שבמו"נ ב : ב . כאן מסביר הרמב"ם לקוראו , שספרו איננו ספר פילוסופי העוסק בפיסיקה ובמטפיסיקה , אלא ספר פרשני שעניינו 'ביאור הדברים הקשים שבתורה = ) אלשריעה ) וגילוי אמיתות נסתריה [ בואטנהא ] אשר הם למעלה מהבנת ההמון' ( יואל , 176 דף יז ע"א . ( הדיונים בשאלות הפילוסופיות השונות המצויים בו משועבדים למטרה הפרשנית הזאת ואינם עומדים בפני עצמם : ' וכל פרק שתמצאני מדבר בו בביאור עניין כבר בא המופת עליו בחכמת הטבע , או התבאר שהוא הראוי מכל מה שיאמן , או עניין נתלה במה שהתבאר בלימודים = ] מדעים מתמטיים , [ דע , שהוא מפתח בהכרח

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help