sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הפליום החוזר דוגמה אחרת הקשורה לביגוד היא במשנה נדה ח א , וז"ל : הרואה כתם על בשרה , כנגד בית התורפה , טמאה ; ושלא כנגד בית התורפה , טהורה ... ראתה על חלוקה , מן החגור ולמטה , טמאה ; מן החגור ולמעלה , טהורה . ראתה על בית יד של חלוק , אם מגיע כנגר בית התרופה , טמאה ; ואם לאו , טהורה . היתה פושטתו ומתכסה בו בלילה , כל מקום שנמצא בו כתם טמאה , מפני שהוא חוזר . ובן בפליום . 13 לאמיתו של דבר , הנחת רש '' י שהרבנים והחכמים לא לבשו מכנסיים , אינה נראית נכונה , וראה לדוגמה , שבת קיח ע"א בעניין גלימת ר' יוסי , "חלוק של תלמיד חכם , " ב"ב נז ע"ב וכוי . עם זאת , כנראה שמכנסיים לא היו לבוש כל כך מוכר . ראה ש' קראוס , קדמוניות התלמוד , 2 / 2 תל אביב , 1945 עמ' ; 216 בעניין "אבנטים" ( חגורות , ( ראה עמ' , 227-217 ולעניין תחתונים , עמ' . 215-200 לסקירה מלאה של האבנט , ה"גארטל , " יש להוסיף את ההיבט ההלכתי של " הכון ; " ראה שבת י ע"א , שו"ע או"ח סימן צא , סעיף ב , ובירור הנושא בספרו של י' לוי , מנהג ישראל תורה , כרך א , ניו יורק , 1990 עמ' 143-141 ומש"כ במנהגי ישראל ח"ז , ירושלים תשס"ג , פרק ז , עמ' צד קז . ומעניין לעניין , ראה שו"ע או"ח כ א ( על פי דפ"ר : ( לא ילבש מיושב , אלא יקח חלוקו ויכניס בו ראשו וזרועותיו בעודנו שוכב ונמצא כשיקום שהוא מכוסה . ובמג"א שם : "מיושב ; דמיד כשישב עצמו הוא מגולה ( כך . (!! ואמרינן בגמרא ( ב"ב נז ע"ב : ( חלוק של תלמיד חכם כל שאין בשרו נראים מתחתיו טפח . והאידנא לא נזהרים בזה , ואפשר משום שהולכין הכל בבתי שוקים ואין בשרו נראית . " ובהגהות רעק"א שאין חלוקו נראה מתחתיו טפח כצ"ל . ועיין נושאי כלים שם . וראה במבוא לשו"ע , הוצאת מכון ירושלים , ירושלים תשנ"ר , עמי 21 ומשנה ברורה שם . ועור בענייני בגדים , ראה בספרו של רי"ח סופר , כרם יעקב , ירושלים תשמ"ט , עמ' קמב קמג ; ערוך השלחן או"ח תקן אות יא . 14 דוגמה זו פורסמה לראשונה בספרי תרבות חומרית בארץ ישראל בימי התלמוד , ח"א , ירושלים תשנ"ד , עמ' , 140-132 אלא ששם הדיון הוא יותר מהצד הריאלי מאשר מן הצד ההלכתי . במסכת ברכות כד ע"ב מתייחסות לאנשים שלובשים חלוקים פתוחים ולא לאלו שלובשים מכנסיים . בכל מקרה , יש משמעות לעובדה שרש"י ( או תלמידיו ) חשבו כנראה , שהשאלה אם התנאים לבשו מכנסיים או לא , היא חלק מהטיעון ההלכתי , ושלתפיסתם את הריאליה התלמודית היתה השפעה על סגנון תפילתם ואולי גם על תפילתנו אנו , כיום . אם כן , לפעמים ידיעה של חיי היום יום בזמן התלמוד עשויה לתרום תרומה מכרעת להבנת המקור התלמודי ולקביעת ההלכה המסתעפת ממנו .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help