sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היו מכנסיים ? נפתח במי שהוא אולי הלמדן התלמודי המובהק ביותר : רש"י . באחת מן התשובות המיוחסות לו , שנרשמו על ידי תלמידיו , אנו מוצאים כדלקמן : ראיתי פעם אחת את רש"י שהיה מתפלל בלא חגור ותמהתי ואמרתי מה זה שהוא מתפלל והוא לא חגור מתניים . הא אמרינן במסכת ברכות ( כד ע"ב ) שאסור לארם להתפלל בלא חגור חלציים , וטעמא משום שלא יהא לבו רואה את הערווה . ואמר ( רש"י : ( כמדומה לי באותן הימים לא היה להם לחכמים מכנסיים אלא חלוקיהן גדולים עד סמוך לעקביהם וכל בגדיהם היו סתומים פנים ואחור ושמאל וימין , לפיכך היו אומרים שאסור להתפלל בלא אזור , כיון שלא היה להם שום הפסק בין הלב לעתה אלא אזור בלבד . [ ראה תמונה מס' [ 1 ונראין הדברים שלא היו לחכמים מכנסיים דבמסכת שבת פרק כל כתבי ( קכ ע"א ) תנן מצילין מפני הדליקה ומפרש שמונה עשר כלים שיכול אדם להציל בשבת דא"ר יוסי שמונה עשר בגרים מצילין בשבת ... כולהו מפרש התם , מכנסיים לא הוזכרו ש"מ שלא היו לחכמים מכנסיים , אבל אנו שיש לנו 3 אלפנביין הדפיס את המילים 'מכנסיים לא הוזכרו' בסוגריים , אולי כדי להורות שאינו מדברי רש"י , אלא הגהה מאוחרת של תלמידו . אני מניח כאז שזהו חלק מדברי רש"י . כל התשובה נמצאת באור זרוע חלק א , סימן קכח , עמ' מה , ובסופו נרשם "הכותב הוא הרב ר שמעיה , ויכו היינו רבי שלמה זצ"ל , " כלומר רש"י . לדעת העורך ( עמי ( 23 זוהי אחת מהתשובות המאוחרות , ועיין עוד הערת ש' אלבק למהדורתו של ספר האשכול , חלק א , ירושלים , 1935 עמ' , 19-18 הערות , 8-7 וממנו אנו למדים שכך היתה גם רעת ר האי גאון . ואמנם גם ר סעדיה א . ידיעת הריאליה : שלש דוגמאות נוכיח את דברינו בשלוש דוגמאות - ששתי הראשונות שבהן עוסקות במפורש בענייני הלבוש בימי חז"ל ומשמעותו להלכה . אפילו האמירה העוקצנית שלעיל אינה מדוייקת : מסתבר שלעתים אכן חשוב לדעת גם מה לבשו אביי ורבא .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help