sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא כפרק זה אני מבקש להוכיח באמצעות דוגמאות המובאות מן הספרות הרבנית , שאין אפשרות להגיע להבנה מלאה ומעמיקה של ספרות חז"ל ללא בחינה ביקורתית מדעית . בירור הנוסח , פירושי המילים וההקשר ההיסטורי והריאלי , לא זו בלבד שהוא חשוב , אלא שבלעדיו - דהיינו ללא הבחינה הטקסטואלית הלקסיקוגרפית , ההיסטורית והריאלית , ואולי אף הספרותית - יש סכנה שמשמעותו האמיתית המדוייקת של הטקסט לא תתברר נכוחה . כל הדיסציפלינות הללו כבר שימשו אצל הגאונים הראשונים והאחרונים , כפי שמודגם בפרק , ולפיכך אין ספק שהדרך לגיטימית ; החידוש העיקרי בעידן המודרני הוא שכעת ניתן וראוי ליישמן במסגרת שיטתית . " אנחנו , בישיבות , רוצים לדעת מה אמרו אביי ורבא ; ואילו הם , באקדמיה , רוצים לדעת מה הם לבשו ... " אמירה לגלגנית ידועה זו , שמקורה בעולם הישיבות , משקפת את השוני המהותי בין שתי גישות בלימוד התלמוד : הגישה הקלאסית הנוהגת בעולם הישיבות , ועיקרה בדיון בסוגיית הטקסט התלמודי כשלעצמו - והגישה האקדמית , העוסקת בניתוח פילולוגי הסטורי של ה'טקסטים' ושל הנסיבות בהן חוברו . ואכן , נכון הדבר שמי שעוסק אך ורק בהיבטים שבמסגרת הספרות התלמודית - הרקע ההיסטורי , החברתי , והסממנים הלשוניים והפילולוגיים של הארמית הבבלית וכדומה - יחמיץ את מהותו העיקרית של הלימוד ואת מטרתו . ואולם , ברור גם שהעוסקים באמונה ובדביקות בלימוד הסוגיה ממש , אך ללא שימוש בכלי עזר מדעיים בסיסיים , יחמיצו לעתים את עיקרה . יתר על כן , הם אף עלולים לטעות ( כפי שנראה בהמשך ) כאשר ינסו להסיק ממנה פסק הלבה . טענתי היא שלא צריך להיות ניכור בין השתיים , אלא יש צורך במפגש מפרה ביניהן . פרקראשון : פסיקה ומדע על הצורך בשיטות מדעיות לשם הבנה נכונה של מקורות ההלכה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help