sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שעברה מתחת לבית הורי בברלין . התרשמותי היתה כה עמוקה עד שברחתי למעשה מן הבית , והצטרפתי למצעד ההיטלראי . זה מוכרח היה להיות בשנת . 1932 אני חייב להודות , אפילו היום , שזו היתה התנסות בעלת עוצמה חריגה במיוחד . נסחפתי . ' הצעיר היהודי מוסה , בן למשפחה ליברלית , לא גדל כמובן על ערכי הלאומנות הגרמנית , וודאי וודאי שלא הזדהה עם הנאציזם . אבל משהו מסתורי בתנועה של ההמון כגוף אחד , בהפגנת הכוח , בסמלים , בלפידים הבוערים ובשירים הלאומיים , היה בו כדי לגרום ליהודי הצעיר להפוך - ולו לרגע - לנאצי מן השורה . הכוח המסתורי וההרסני הזה , שמוסה זיהה אותו גם בתוך תוכו , חזק יותר מתאוריה אידאולוגית כלשהי או מרעיונות מופשטים . זה כוח קמאי , שלדעת מוסה לא ניתן להבין את המהות האנושית ואת ההיסטוריה האנושית בלא לחקור אותו כתופעה היסטורית . זה הכוח שמאפשר לאידאולוגיה מסוימת לרכוש לה תומכים ואוהדים , ושמאפשר להמונים להזדהות עם רעיונות . זה המנגנון שבכוחו להכיל ולהדיר , לבנות - אומה , תנועה פוליטית , זהות מעמדית - אך גם להרוס . למרות התנגדותו לגישה ההיסטוריוגרפית המרקסיסטית , העיסוק של מוסה בלאומיות לא היה מעולם מנותק לחלוטין מהעיסוק בהיסטוריה חברתית . להפך - הדרך היחידה להבין את הלאומיות היתה , לדעתו , דרך ההבניה התרבותית והחברתית שלה . מה היו המנגנונים התרבותיים שאפשרו ללאומיות המודרנית , שנוצרה והתפתחה במהלך הרבע האחרון של המאה השמונה עשרה והמחצית הראשונה של המאה התשע עשרה , לגייס לצדה את ההמונים ? מה היו הסמלים והמיתוסים שהפכו אינדיבידואלים לצרפתים , גרמנים , או אנגלים ? לדעת מוסה ( כמו גם לדעת רוב חוקרי הלאומיות המודרנית ) קיים היה קשר , ואולי אף זהות , בין היווצרות הלאומיות להיווצרות הבורגנות . אולם הבורגנות , כפי שמוסה הבין אותה , לא היתה רק מעמד כלכלי מסוים אלא השקפת עולם , דרך חיים , אופן התנהגות , ובמלה אחת - תרבות . התרבות הלאומית והתרבות הבורגנית חד הן . שתיהן באו לעולם בזמן אחד , ושתיהן שירתו זו את זו . במספר מחקרים שקדמו לספר שלפנינו , פירט מוסה הקשרים שונים של התרבות הבורגנית ( בעיקר הגרמנית ) בהקשרה הלאומי . ובשנת 1982 הוא פיתח לראשונה רעיון חדש ומהפכני , שיעמוד במרכז כל מחשבתו ההיסטורית בשנים הבאות : הלאומיות והבורגנות קשורות זו בזו בראש

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help