sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שנמנעתי ממנו בתחילה . הימנעות מכוונת זו נבעה מעמדה של כעין 'מחאה ' כנגד פרקטיקה מחקרית רווחת , המזהה את 'ההיסטוריה של עם ישראל בתקופת המשנה והתלמוד ' עם דעותיהם והשקפותיהם של החכמים . פרקטיקה זו , גם אם איננה מוצהרת בגלוי ובמפורש , מניחה , דרך הילוכה בפועל , שלעסוק בהיסטוריה של העם היהודי בתקופת המשנה והתלמוד פירושו , הלכה למעשה , לעסוק בעמדותיהם ( ההלכתיות והערכיות ) של חז " ל . בגישה זו באות לידי ביטוי שתי השקפות יסוד : האחת נוגעת למעמדם של החכמים , במנהיגיו של הציבור בחברה היהודית בזמנם ובמקומם שנשמע לדבריהם ופעל בהתאם להוראותיהם ההלכתיות והדתיות . ההשקפה האחרת כללית יותר , ולפיה פעולותיו של אדם מונעות על ידי השקפותיו . לפיכך , כדי לתאר מוסד חברתי זה או אחר תפקידו של ההיסטוריון לעמוד , בראש ובראשונה , על ההשקפות שרווחו לגבי אותו המוסד , בתקופה שהיא מושא מחקרו . כנגד עמדה זו , הבאה לידי ביטוי בכתיבתם של חוקרים רבים ( גם אם אין הם מצהירים על כך מפורשות , וגם אם אין דעתם נתונה לאופי זה של כתיבתם , ( ביקשתי להתמקד במציאות החברתית שנהגה הלכה למעשה . הנחת היסוד שהניעה אותי היתה , מצד אחד , שאין להניח מראש שעמדותיהם של חכמים משקפות את עמדותיו של הציבור הרחב , ואין להניח כדבר שבהכרח שהציבור היהודי נשמע לחכמים ונהג על פי הוראותיהם ועל פי הדעות שלהן הם הטיפו . מצד אחר , סירבתי לקבל את ההנחה התולה את נורמות ההתנהגות הרווחות בחברה זו או אחרת לגבי מוסד חברתי כלשהו ב ' השקפות ' על אודות טיבו של אותו המוסד . נורמות התנהגות אינן נובעות בהכרח מ'דעות' ומ'תפיסות , ' אלא יש להן 'חוקים' משלהן . לפיכך נמנעתי , במודע ובמכוון , מלעסוק ב ' השקפותיהם ' של חכמים והשתדלתי שלא לראות בהוראותיהם ההלכתיות שיקוף פשוט של מצב העניינים ששרר בחברה היהודית בזמנם . עמדתי זו שיקפה השפעה חזקה של החשיבה המחקרית במדעי החברה . ואולם , שהותי בשנים האחרונות במכון ללימודים מתקדמים של מכון שלום הרטמן בירושלים , והמפגש הקבוע והיומיומי עם חוקרים שעניינם דווקא באותו התחום שממנו נמנעתי - פילוסופיה ומחשבת ישראל - השפיעו על ראייתי את פני הדברים . השפעה זו באה לידי ביטוי בהכללתם של פרקים המוקדשים להיבטים הרעיוניים של הנישואים , כפי שהם באים לידי ביטוי בספרות התלמודית , ובעיסוק בשאלה של 'תפיסת הנישואים ' בקרב יהודי ארץ ישראל ובבל בעת העתיקה , העולה מן המקורות ההיסטוריים בני התקופה . אמנם השקפתי היסודית לגבי היחס שבין 'תפיסות' לבין 'נורמות ' הנוהגות במציאות לא השתנתה , והדבר בא לידי ביטוי בארגונם של הפרקים ובהצבתו של הפרק העוסק ב'תפיסות הנישואים' בסופו של הספר ולא בראשו . ואולם , שאלת מקומן של 'תפיסות' בעיצוב הנורמות הנוהגות בחברה הלכה למעשה נראית בעיני כעת מורכבת יותר מאשר בעבר . תפקידו של המחקר הוא לעמוד על הזיקות שבין השתיים , ולחשוף את תהליכי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help