sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ומבחינה היסטורית אין ספק שהצדק עמם . החברות המוסלמיות המסורתיות לא העניקו שיוויון זכויות כזה ואף לא התיימרו לעשות זאת . יתר על כן , בעיניהן הדבר לא היה נחשב כלל למעלה , אלא להזנחה במילוי חובה . שהרי כיצד ניתן להעניק יחם שווה לאלה הדוגלים באמונה הנכונה ולאלה הדוחים אותה בעקשנות ? הדבר היה מופרך מבחינה תאולוגית והגיונית כאחד . האמת , כתמיד , היא במקום כלשהו באמצע בין הסטריאוטיפים המנוגדים והסותרים , והיא מסובכת יותר , מורכבת ומגוונת יותר מכל אחד מביניהם . עד כמה היה האסלאם סובלני בעבר ? התשובות לשאלה זאת תלויות בהגדרות שנקבעו למונחיה של השאלה . מה כוונתנו באומרנו "אסלאם ?" הדבר אינו כה קל או מובן מאליו , כפי שנראה ממבט ראשון . מה כוונתנו באומרנו "סובלנות ?" גם לה הגדרות רבות ושונות והיא מעוררת שאלות , שאחת החשובות ביניהן היא אמת המידה שאנו קובעים להשוואה . הגדרת האםלאם מעוררת שאלות שהן כבר מן הידועות . כפי שכבר צוין פעמים רבות , במילה 'אסלאם ' מקובל להשתמש במובנים רבים ושונים . קודם כל היא מציינת את מה שהמוסלמים רואים כהתגלות הסופית , שאותה העניק אלוהים לנביא מחמד , הכלולה בספר הקודש , הקראן . זהו מה שאפשר לכנות האסלאם המקורי , אוסף של עיקרי אמונה ומצוות , שהוא הבסיס וגם נקודת המוצא של הדת הידועה בשם זה . אולם המילה 'אסלאם , ' בדומה למילה 'נצרות , ' משמשת גם במובן שני ורחב יותר - בכדי לציין את ההתפתחות ההיסטורית של אותה דת אחרי מות מייסדה . במובן זה המונח ' אםלאם ' כולל בתוכו תאולוגיה ומיסטיקה , תפילה ופולחן , חוק ותורת המדינה , וכן את מכלול הדברים שמוסלמים לאין ספור חשבו , אמרו ופעלו בשמה של דתם . האסלאם במובן הזה עשוי להיות שונה מן האםלאם של הנביא כמו , לדוגמה , שהנצרות של הקיסר קונסטנטין וההגמונים שונה מן הנצרות של ישו - או , בדומה לכך , כפי שיהדות התלמוד שונה מזו של התורה , או היהדות של ימינו שונה מזו של התלמוד . ואולם , ככלל , ההבדל היה כנראה פחות קיצוני באסלאם מאשר ביהדות או בנצרות , בשל הניסיון השונה לגמרי שנתנסו בו מייסדי שלוש הדתות . משה מת לפני הכניסה לארץ המובטחת ; ישו מת על הצלב . מחמד לא זכה למות קדושים אלא לעוצמה . במשך חייו הוא היה לראש מדינה שפקד על צבאות , גבה מסים , עשר , משפט צדק וחוקק חוקים . השילוב בין אמונה לכוח , דת וסמכות שלטונית אפיין לפיכך את האםלאם לאורך מרבית ההיסטוריה שלו . אך גם כך , דברים רבים התרחשו אחרי מות הנביא , והאםלאם . of Imam Khomeini , Berkeley 1981 , pp . 45 ff . ואומנם , אחת מטענותיו העיקריות של האלתאללה כנגד השאה היתה , שתחיקתו איפשרה באופן תיאורטי מצב ( שלמעשה לא מומש לפני נפילת המלוכה ) שבו ללא מוסלמים תהיה שליטה פוליטית או משפטית על מוסלמים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help