sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הנוצרי והמוסלמי כאחד לא היתה הדת היהודית זרה ומגוחכת . היא היתה אמונה הדומה לשלהם , גם אם בנוסח קדום שעבר זמנו . הם יכולים להעניש את היהודי על שאינו מכיר בגירסתם שלהם , בגירסה הסופית של דבר אלוהים , אבל הם לא יבטלו את היהודי כמשתייך לכת או לפולחן שולי , אחד מני רבים אחרים . באשר למאמין - לו קל יותר לשאת רדיפות מאשר התעלמות מקיומו . מסתבר שמלכתחילה נדרשו תנאים מסוימים כדי לאפשר את קיומה של הסימביוזה התרבותית - ומעבר לכך את קיומן של ההשפעות התרבותיות ההדדיות - שהולידה את מה שמכונה עתה בשם המסורת הנוצרית יהודית בעולם המערבי ומקבילתה באםלאם . עד המאה העשרים , כאשר עמדותיהם של יהודים ומוסלמים כאחד עברו שינוי קיצוני , יש למונח "אסלאמי יהודי" משמעות ותוכן אמיתי לפחות באותה המידה כמו "נוצרי יהודי , " ככינוי למסורת תרבותית מקבילה , שהיא , בדרכים רבות , דומה . ככל הידוע לי , רק חוקרים מערביים השתמשו במונח "אסלאמי יהודי ;" הוא לא התקבל על ידי יהודים או מוסלמים בארצות האסלאם , משום שאף אחד מבין הצדדים לא ראה את היחסים ביניהם באור הזה . בעת הנוכחית זהו מונח שמשמעותו היסטורית בלבד , משום שהמסורת האםלאמית יהודית חדלה להתקיים כגורם בעל חיות . המסורת נהרסה , ונושאיה יצאו לגלות או למדינת ישראל , שם שני ענפי העם היהודי , יהודי האםלאם ויהודי הנצרות , נפגשים שוב לראשונה מזה מאות שנים רבות , ונאבקים על יצירת םינתיזה חדשה , מבוססת על יהדותם המשותפת . המפגש משקף בצורה מוקטנת את ההתנגשות בין שתי התרבויות שמהן צמחו ; האחדות לא תושג בקלות . הניסיון יקבע באופן חלקי את המאמץ המקביל ליצירת קשר סימביוטי חדש ושונה בין מדינת ישראל והעולם המוסלמי המקיף אותה , ובחלקו ייקבע על ידיו . בפרקים שלהלן נסיתי לבחון את מקורותיה , פריחתה וסיומה של המסורת האסלאמית היהודית , ולהציב את התהליכים האלה על רקע ההיסטוריה היהודית וההיסטוריה האסלאמית . במרבית הזמנים והמקומות היו יהודי הנצרות המיעוט הלא נוצרי היחיד בארץ שכולה נוצרים . לעומת זאת היו היהודים תחת שלטון האסלאם ברגיל מיעוט אחד בין מיעוטים דתיים רבים , ועל פי רוב לא החשוב ביניהם . עמדת האםלאם כלפי היהדות , ושל המוסלמים כלפי היהודים , היא איפוא היבט אחד בבעיה רחבה ומסובכת יותר . הפרק הראשון מוקדש לפיכך לעיון כללי ביחסים שבין האסלאם ודתות אחרות - בתאולוגיה ובחוק , בהלכה ובמעשה . הפרק השני דן בראשיתה ובהתהוותה של המסורת האםלאמית היהודית , ועוסק בעיקר בתקופת ההיווצרות ובתקופה הקלטית באםלאם הביניימי . הפרק השלישי מתרכז באימפריה העות ' מאנית , האחרונה בין המדינות האסלאמיות העולמיות , ומולדתן של קהילות יהודים גדולות וחשובות ; הוא נוגע גם בקצרה במדינות מוסלמיות אחרות בצפון אפריקה ובאסיה . נושאו העיקרי של הפרק

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help