sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא מתוך סקירת תולדות היהודים בימי הביניים ובעת החדשה מסתבר שיהודי התפוצות יכולים לפרוח ואולי אף לשרוד באופן משמעותי רק בחסות אחת מבין הדתות יורשות היהדות - הנצרות והאסלאם . למעשה , יריעת תולדות היהודים , וליתר דיוק החלק החשוב שבהן , בין חורבן מרכזי היהדות העתיקים ובין הקמת מדינת היהודים החדשה , נפרשה כולה בארצות האםלאם או בארצות הנצרות . מדי פעם היו אומנם יישובים יהודיים באזורים שבשליטת תרבויות ודתות אחרות , כגון הודו וסין , אולם - למרות מידת הסובלנות הרבה שממנה נהנו - הם לא שגשגו . הם לא נטלו חלק בחייהן ובתרבותן של הארצות הללו וגם לא בחיים ובתרבות של העם היהודי , ונראה שלא תרמו להם תרומה חשובה כלשהי . רק עם בוא האםלאם זכו קהילות היהודים הקטנות בהודו למעט תשומת לב ולמעט פעילות . בממלכות ההינדואיזם , הבודהיזם והדתות האחרות שבמזרח הרחוק נותרו היהודים מעטים ולא פעילים , ולא משכו לעברם רדיפות או חסדים , ואפילו לא תשומת לב . בהודו ההינדואית ובסין התנוונה היהדות . השימוש שעשה ההיסטוריון ארנולד טוינבי במונח "מאובן , " כדי לתאר את היהודים וקבוצות מיעוט אחרות ששרדו מן העולם העתיק , עורר ביקורת רבה . ואכן , "מאובן " כתואר לחיי היהודים התוססים במזרח התיכון , באירופה ובארצות אמריקה , נראה מגוחך . הוא פחות מגוחך כשמשתמשים בו לגבי קהילות היהודים המבודדות והמשותקות שבדרום אסיה ובמזרחה . המרכזים העיקריים של חיים יהודיים ופעילות יהודית מאז ראשית ימי הביניים היו תמיד בארצות האסלאם והנצרות . מסתבר שבשתי הדתות הללו טמונה תכונה משותפת המסייעת לחיים יהודיים פעילים , תכונה הנעדרת בתרבויות הנשלטות על ידי ההינדואיזם , הבודהיזם ואמונות אחרות , שעליהן ניתן אולי להוסיף בימינו את הקומוניזם . תחת שלטון נוצרי או מוסלמי , חיי היהודים לא היו תמיד נוחים . לעתים קרובות העליבו או שנאו אותם ; בזו להם , דיכאו אותם וטבחו בהם , אבל לעולם לא התעלמו מהם . בעיני הנצרות והאסלאם , ופירושו של דבר בעיני הנוצרים והמוסלמים , יש ליהודים וליהדות שיעור קומה עולמי : הם ידועים ; הם תופסים מקום , ומקום חשוב , במערך התאולוגי וההיסטורי של היקום . לטוב או לרע , יש להם משמעות . הנוצרים אימצו את כתבי הקודש היהודיים . המוסלמים אומנם לא הרחיקו לכת עד כדי כך , אך היו מוכנים להכיר בכתבי הקודש היהודיים כשריד משובש של התגלות אמיתית . לגבי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help