sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

. 3 אנשים אחים אבל שונים מאוד הסתירה הזאת שבין שחזור העבר ובין בינוי העתיד היה בה לכאורה כדי להביא ברכה לתנועה הציונית , משום שרוב הציונים השיבו תשובה אחת על שלוש השאלות העולות ממנה : מהו תוכן זיקתם של היהודים ריבוניות נפרדות , או להפיץ ברבים דפוסי תרבות המצויים בתהליך של התיישנות ושכחה . לעומת תנועות לאומיות אחרות , הצטיינה התנועה הציונית בעומק העבר שהתיימרה לשחזר , בגודל השינוי שביקשה לחולל בחיי היהודים , ובהיקף תמונת העתיד שביקשה לממש ולהגשים : להביא לידי הגירת יהודים מכל קצווי העולם אל ארץ נידחת במזרח התיכון , שעם אחר יושב בה , ללמד את כל היהודים המקובצים הללו מארצות מוצא שונות את שפתם העתיקה כשפת יומיום , ולבנות בארץ היעודה סוג של חברה חדשה , שעוד לא היתה כמוה — וכל אלה בתוקף המוטיבציה הכפולה של שחזור העבר ובינוי העתיד . פירושו של דבר הוא לעבור מרחק גדול מאוד מן המצוי והקיים אל הנכסף והחלום . יש בו בצירוף הזה של שחזור המסורת והבינוי מחדש משום סתירה ברורה , שהרי השחזור כפוף לתנאים ולכללים שהיו בעלי תוקף בעבר , ואילו בינוי העתיד כפוף לכללים ולתנאים השואבים את תוקפם מן ההערכה על טיבם של מצבים עתידיים שונים , על סיכויי היווצרותם ואולי על מצבים חדשים לגמרי . זו הסתירה שאתה מתמודדת החברה היהודית בארץ ישראל מימי הראשית של המפעל הציוני ועד ימינו אלה . זו הסתירה החוצה בין מחנות וקבוצות למיניהם בחברה הישראלית , המתקיימת בתוך כל מחנה ובתוך כל קבוצה וגם בלבו של כל ישראלי . זו הסתירה שהבטיחה את נצחונותיה הגדולים של התנועה הציונית וגם גרמה למפלותיה , וזו גם הסתירה שבעזרתה ננסה להסביר את צמיחת החברה הסקטוריאלית .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help