sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

. 2 עתיד המסורת כל תחייה לאומית היא ניסיון לשחזר את העבר למען עתיד טוב יותר . כמעט כל תנועה לאומית מעלה על נס את ימי תפארתה בעבר , שהיו או לא היו , ומבטיחה להשיב עטרה ליושנה , "ולחדש ימינו כקדם . " כך עשו הצ'כים , האיטלקים , האיראנים , הגרוזינים וכמעט כל השאר , בכלל זה הציונים . ההבדל המשמעותי בין כל התנועות הלאומיות הללו הוא באומדן המרחק בין מציאות ההווה לעבר שמבקשים לשחזר מזה , ובין אותה מציאות ההווה לעתיד הנכסף , החלום מזה . בנוגע לרוב התנועות הלאומיות , לא היה המרחק גדול יחסית , גם לא אחורה וגם לא קדימה : הדברים אמורים בדרך כלל בעם היושב על אדמתו , וכדי לשחזר את עברו עליו לפרוק את עולו של עם אחר , או לפרוס ריבונות אחת על אזורים המצויים תחת האקטואליות . שבהן אנחנו מתנסים ? האם החברה הסקטוריאלית היא בעצם פרי הילולים מובהק של הנחות היסוד המודרניות על אודות יכולת האדם לברוא לו מציאות על פי חלומו — או אולי דווקא משום שבימינו ניתנת לגיטימציה למבנים חברתיים מדומיינים , אפשר לחיות גם בחברה סקטוריאלית ? ואולי החברה הסקטוריאלית נדמית בעינינו כעובדה מפני שאפילו המציאות עצמה שוב אינה נחשבת אילוץ , אלא המצאה או בדיה , שכל הרוצה בודה לו כיד דמיונו ? ויתרה מזו , אפשר לשאול : האם לא היתה החברה הסקטוריאלית עצמה אלא בדיה בלבד — בדיה נהדרת ומרתקת מאוד — ולכן אנחנו מבקשים לחזור אליה עכשיו ? והמפעל הציוני כולו , כיצד אפשר לאפיין אותו מן הבחינות האלה ? ואחת היא , כל עוד אנחנו חיים בטוב , וזכאים להשתבח בהצלחת הגדולה שבהרפתקאות המאה שעברה , הרפתקה נהדרת , אשר למזלנו הטוב היא גם הרפתקת חיינו , משום שהגורל הטוב זיכה אותנו להיות בין בוראיה או בין בודיה או בין ממציאיה י להלן נידרש למקצת השאלות הללו וגם לאחרות .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help