sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

ברית המועצות . כתבי העת שעסקו בעברם של היהודים ברוסיה הצארית ובברית המועצות לא היו רק במות לפירסום מחקרים מדעיים , אלא אף נועדו להרבות ידע בציבור הרחב ולטפח את הקשרים עם היהודים שמאחורי 'מסך הברזל . ' לשם השגת המטרה האחרונה היה אטינגר שנים רבות אחד מעורכי האנציקלופדיה היהודית החדשה בלשון הרוסית , היוצאת לאור בישראל . כמו כן פעל רבות במסגרת ספריית 'עליה , ' שהדפיסה עד כה כמאתיים תרגומים של חיבורים במדעי היהדות ושל יצירות ספרות בעברית לשם הפצה ברוסיה — עד 1990 במחתרת ומאז בגלוי . הוא זכה לראות בפתיחת שערי ברית המועצות להגירת יהודים לאחר עשרות שנים של איסור יציאה כמעט מוחלט , והפנה את מרצו לקליטתם התרבותית של העולים משם . שמואל אטינגר היה נחוש תמיד בדעתו לראות בהיסטוריה של היהודים בפולין וברוסיה שלימות אורגנית . עמדה זו נבעה באופן טבעי מגישתו להיסטוריה בכלל ולתולדות היהודים בפרט . למרות עברו בתנועה הקומוניסטית — וקרוב לודאי שבתגובת נגד למחשבה המרכסיסטית — דחה את הרעיון שישנם חוקים קבועים המכתיבים את המהלך ההיסטורי . הוא האמין כי אין שום דרך משכנעת לבודד קבוצת גורמים מסוימת — כלכלית , תרבותית או מדינית — בעלת חשיבות עיקרית או מכרעת . פעולת הגומלין המתמדת של הכוחות המשתתפים בתהליך ההיסטורי איננה מאפשרת דרכי הסבר מוניסטיות או רדוקציוניסטיות . לדעתו , כל דור כותב מחדש את העבר על פי מטען הדימויים הסובייקטיבי שלו . במובן זה היה אטינגר שונה ביותר מדובנוב ומדינור , שהבינו את ההיסטוריה במושגים אובייקטיביים , ומתוך כך גרסו קיומה של אמת היסטורית , בדומה לאמת של מדעי הטבע . אולם גישה זו לא הביאה את אטינגר לראות בהיסטוריה משהו שאינו שונה ממיבדה . העבר היה אמיתי למדי והוא ניתן להבנה באמצעות תחושה אינטואיטיבית מחודדת . היסטוריון אמיתי לא יסמוך לעולם על לימוד העובדות בלבד לשם הפקת תבניות ההתפתחות ; בשלב מסוים של מחקרו הוא חייב לגשר באמצעות הנחה שלמכתחילה , בכדי להביא סדר והיגיון בכמות הבלתי מוגבלת של עדויות מן העבר . ובלשונו של אטינגר : אני מוכן לומר שהעובדה ההיסטורית היא ארוע אשר נשאר בעל משמעות לאחר סינון על פי עקרונות מסוימים . כלומר , לפי תפיסתי , תחילה קיימת הקונספציה ההיסטורית , או ראיית התהליך ההיסטורי , ורק אח"כ — מה שמכונה 'העובדה ההיסטורית . ' לא כפי שאחרים חושבים שהם אובייקטיביים כביכול , והם אוספים את העובדות כמו בולים ומסדרים אותן בשורה — ועל סמך זה הם בונים כביכול את הקונסטרוקציה ההיסטורית . אף שההיסטוריה לא חזרה על עצמה , ואיננה יכולה על פי ההיגיון לחזור על עצמה , ניתן בכל זאת ללמוד מן העבר וליישם לקחים היסטוריים בניתוח הפוליטיקה העכשווית . בנקודה זו היה אטינגר שותף לאחד מעיקרי האמונה של דובנוב ההיסטוריון . "אפשר , " 2 ש' אטינגר " , על היסטוריה והיסטוריונים , " בתוך : היסטוריה והיסטוריונים , ירושלים תשנ"ג , עמ' . 48

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help