sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

להיות מעוגנת בהבנת ההיסטוריה היהודית , וכי במקביל פעילות פוליטית מגבירה את תחושות ההזדהות של ההיסטוריון עם העבר . אך מה שהחל לצמוח באופן הדרגתי ואורגני להיסטוריוגרפיה יהודית במזרח אירופה נקטע באופן אלים ; תחילה על ידי המהפכה הבולשביקית והתבססותו של המשטר הקומוניסטי , ואחר כך על ידי הפלישה הנאצית לפולין ולארצות הבלטיות : דובנוב עצמו נורה על ידי הגרמנים בריגה בשנת . 1941 את רצף היצירה ההיסטוריוגרפית , שנקטע באופן כה ברוטלי על אדמת מזרח אירופה , המשיכו אחרים הרחק מעבר לים , בארץ ישראל ובארצות המערב , ובעיקר בארצות הברית . לאחר מלחמת העולם השנייה , ובמיוחד בשלושת העשורים האחרונים , הלך ונוצר בקביעות יבול מחקרי של ספרים וכתבי עת המוקדשים לתולדות עם ישראל ברוסיה ובפולין . אולם במחקר של תחום היסטורי זה ניכרת נטייה ברורה להתמחות על פי תקופות שונות , אזורים גיאוגרפיים ונושאים מיוחדים . בין ההיסטוריונים החיים היום לא נמצא כאלה שניסו ללכת בעקבות דובנוב ולהתמחות בכל מיגוון הנושאים והעניינים , המקיפים כאלף שנות היסטוריה יהודית , משתרעים על פני שטח גיאוגרפי רחב ממדים ומשתנים תדיר בתמורות המדיניות והתרבותיות . אכן , היו בעבר הקרוב מלומדים שהיו נחושים בדעתם להתמחות בתחום המחקר כולו ולראות בכל עת את התמונה המקיפה של תולדות היהודים במזרח אירופה , אך אלו היו מועטים : בן ציון דינור , תלמידו של דובנוב בסנט פטרבורג ; שלום בארון , שהיה תלמידו של דובנוב במובנים רבים , אף שביקר את עבודתו ; ושמואל אטינגר , שלמד בשעתו אצל דינור בירושלים . כפי שמלמד המיגוון היחיד במינו של הנושאים שבהם עוסקים המחקרים הרואים אור בכרך שלפנינו , התרחק אטינגר מהתמחות צרת אופק . הוא היה האחרון בקבוצה הנבחרת של בעלי התפיסה ההיסטורית הכוללת . אך ההיסטוריון הירושלמי לא המשיך את דרכם של דובנוב ודינור רק בתחום המחקר ההיסטורי אלא גם בשילוב המתמיד בין הכתיבה המדעית לעשייה הציבורית . אטינגר החוקר ואטינגר איש הציבור היו שלובים ואחוזים זה בזה . במובן זה הוא היה 'אינטליגנט' יהודי רוסי , כזה שצירף ידע ורבגוניות אינטלקטואלית עם מחויבות לטובת הכלל , בין שזהו ה'כלל' הלאומי ובין שמדובר באנושות , ב'עם' או ב'מעמד . ' פעילות ציבורית ועשייה פוליטית היו שלובות אצלו עם עיון ומחקר , למן הימים שבהם פעל בשורות הקומוניסטים בתקופת המנדט הבריטי ועד לשנים שבהן עסק בשיתוף עם 'לשכת הקשר' בטיפוח קשרים עם היהדות שמאחורי 'מסך הברזל' הסוביטי . הוא לא התייחס לתולדות ישראל במזרח אירופה כאל עניין אקדמי מופשט , אלא המשיך לקיים עם ההיסטוריה היהודית ברוסיה ובפולין דו שיח , שחקר העבר וכתיבה היסטורית חברו בו יחד עם הוראה , הוצאה לאור ופעילות ציבורית למען היהודים החיים עדיין בתחומי 'הגוש המזרחי . ' משך כשלושים שנה נמנה על עורכי כתב העת 'ציון , ' רבעון החברה ההיסטורית הישראלית , שדינור היה שותף לייסודו . הוא נרתם לעריכת 'העבר , ' כתב עת לתולדות יהודי רוסיה , שהיה המשך ארץ ישראלי לפירסום בשם זהה שראה אור בפטרוגראד בעריכת שאול גינזבורג , וכן נטל חלק בעריכת 'בחינות , ' שהחל להופיע בשנות השבעים והוקדש למחקר יהודי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help