sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

מקומה של היצירה במציאות א שתי דרכים לפני הבא להתבונן בספרות האמנותית ; 1 האחת היא דרך ההגדרה המופשטת של א 1 פייה ותכונותיה , והשנית —דרך הדרישה ביצירה שבעין . אנחנו בוחרים בדרן השנית , משום ששמורה היא מפני הרוח הדוגמאטית העלולה לגרור התנכרות למציאות החיים . לכן זו ראשית שאלתנו . היכן מקומה של היצירה הספרותית במציאות חיינו ז האם הוא ברוח הסופר האמן או בספרו ? האם הוא בקול הקורא ספר זה או ברוחו 7 רק לאחר שנמצא את מקומה של היצירה ונתבונן במציאותה כמות שהיא , ננסה להגדיר אותה הגדרה עיונית . במאמרו על 'קין' ללורד ביירון , אומר גיתה 1 'כמה קשה הדבר לחזור וליצור אותה ( היצירה ) בקרבנו' י . * בדברים אלה הוא מניח , כי רק בריפרודוקציה פנימית נכיר את היצירה . במידת מה אפשר לומר זאת על כל יצירה אמנותית , אבל ביצירה הפיוטית יש לדברים משמעות מדויקת ביותר . נשווה לנגדנו את תהליך קריאת היצירה הספרותית . העין רואה את אותיות הספר והקול הוגה אותן — בין בדמיון בין ממש — אנו שומעים צלילים והם מתמלאים מוצגים ומושגים , רגשות ורציות . חלקי התהליך האלה אינם שווים בטבעם ובערכם לבניינה של היצירה . האות שבספר משמשת רק אמצעי בלבד לעורר את הצליל . מותר לי לשכוח את האות לאחר שתפסתי י מונח זה שאין לו מהלכים בעברית מסייע בידי המחבר לסייג יצירה ספרותית בעלת משקל אמנותי ממה שרגילים לכנות בשם 'סםרות יסד — ' . 'בלטריסטיקד ' . בלע"ז , תחום הכולל יצירות ספרות רבות , שקשה להגדירן כיצירות אמנות . אם ינהג הכתוב להבא בלשון 'ספרות יפה' יעשה זאת לשם השגור והמקובל והערה זו באד , להעמיד את הקורא על המזנה . . duzieren ... wie schwer es sei , es ( das Werk ) in sich selbst , geschweige fur andere zu repro- *' השווה את דברי גיתה במכתבו לצלטר מה 24 באבגוסט , 1823 המביעים דעה קרובה לזו בעניין היצירה המוסיקאלית : 'וכשאני מהרהר עתה בלבי ורואה מה פירוש הדבר הזה , שאדם שומע מדי שבוע בשבוע רק אופירה אחת , כמו שאנו רגילים להציגה , כגון » ד 1 ן ז'ואן , " ועליו לחדש בקרבו את הנישואין הנסתרים ולאסוף הלך נפש זה אל השאר שבחיי עשייה ' ... ( ההטעמה שלי — א . ל . ש . ( .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help