sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שהראציו הוא הנתון האחרון , אשר מאחריו לא תוכל לסגת עוד . 'cogito ergo sum ' 'באשר אני חושב אני קיים' : ! איש המדע ייהפך לבעל חשיבה פילוסופית בו ברגע שהוא מעז לבדוק את ההנחות הראשונות של ידיעתו . אמנם , לא תמיד יעז להרחיב את בדיקתו על תחומים שהם מחוץ למקצועו . במעשיו היומיומיים מראה האדם גישה פילוסופית בשעה שהוא מטיל ספק ביסודות מעשיו ועק רונותיהם . על-ידי יצירת מירווח בינו לבין העולם , בינו לבין מה שנקרא 'מובן מאליו / הוא עובר למישור אחר של החשיבה , הוא המישור הפילוסזפי . יש שהשאלה עצמה וההעזה שבה עושים את השואל לאחר משהיה לפני השאלה . בכל אלה אין אנחנו מתכוונים לאותו הלך נפש ספקני , שלפעמים אנו נופלים לתוכו כאילו אל בור של תהייה ושל דיכאון , מתכוונים אנו לספק שאוחזים בו ברצון כמו שאוחזים בכלי או מכשיר . כידוע ניסח קאנט את השאלות הפילוסופיות כלהלן : 'מה אוכל לדעת , ' ? מה עלי לעשות , ' ? מה מותר לקוות ' ? 'האדם מהו ' ? השאלה האחרונה היא שאלה מסכמת , אבל אם ננסה להשיב על השאלות הקוד מות לה , נתבעים אנחנו תמיד להשיב גם עליה . אם מוכן האדם לתת את הדין על טעמי מעשיו ועל דעותיו בדבר מהות האדם , הנהו בעל מגמה פילוסופית . בעמודים הבאים נתפוס את פילוסופיית החינוך כבדיקה מיתודית של תודעת האדם העוסק בעשייה חינוכית . 3 נזכור שהמלה העברית 'אמת' איננה דומה בשורשה למלה היוונית , aletheia שמשמעה 'הסרת צעיף' מן ההוויה . המלה העברית נוטה למושגים שבהם מתרגם אותה מנדלקרן ( בקונקורדנציה לתנ '' ך , stabilitas : ( ( נאמנות ) , fides ( בטחון ) . integritas , firmitas רואים אנחנו שכוונת המלה העברית היא יותר לצד הפראגמאטי ולצד האחדות בין תיאוריה ומעשה ( השווה ס . אוקו , הרמן כהן ומשנתו הדתית , מבוא להוצאה העברית של 'דת התבונה ממקורות היהדות , ' מוסד ביאליק והמכון ע '' ש ליאו בק , ירושלים תשליב . ( 4 בהרצאותיו על לוגיקה 111 ובמכתב מיום . 4 . 5 . 1793

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help