sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בהכנסתו , במצבו המשפחתי ובטעמו . לעומת זאת , אפשר לקבוע במידה רבה של ביטחון מה תהיה התנהגות ציבור רחב של צרכנים בעקבות עליה במחיר.- תחול ירידה בכמות שיקנו מן המצרך שמחירו עלה . התפתחותה של תורת הכלכלה , כמו זו של מדעים אחרים , היא תהליך של יצירת תיאוריות והעמדתן במבחן : הכלכלן מבחין בתופעות מסוימות שנראה כי קיים קשר ביניהן והתיאוריה היא מערכת של הנחות והשערות המבקשות להסביר את מהותו של הקשר בין התופעות שניצפו . על סמך תיאוריה אפשר לנסות להעריך מה תהיה ההתפתחות בתחום שאותו נועדה להסביר — תיאוריה שתחזיותיה עומדות במבחן המציאות הוכחה כנכונה , ואם לאו — הופרכה . המתודה המדעית המתודה המדעית היא הצאצא הישיר של ענף פילוסופי הידוע בשם אפיסטמולוגיה ( על פי המלים היווניות אפיסט ^ ה — ידע ולוגייה — תורה . ( כבר מימי אפלטון התחבטו ההוגים בשאלות : ממה מורכב הידע , מניין הוא בא וכיצד יכולים אנו לסגלו לעצמנו . במאה ה 17 ניסה האפיסטמולוג האנגלי פראנסיס באקון , שהתרכז במיוחד בבעיית הידע המדעי , להציע מירשם בדוק לרכישתו של ידע זה . לרעתו צריך המדען לעשות את עבודתו בארבעה שלבים ו תצפית , מדידה , ביאור ולאחר מכן אימות . ברבות הימים הורחבה גירסה זו , ובמאה ה 19 קיבלה את הצורה הבאה : בתחילה , נאמר למדען , הצג שאלה הקשורה בטבע r המשך ואסוף מידע הקשור בשאלה זו ? מצא השערה שתבאר מידע זה ; הסק את המשמעות של השערה זו ; בחן את מסקנותיך באמצעות ניסויים ; או אז תוכל לקבל , לדחות או לתקן את ההשערה שהעלית . ה . מארגנאו ואח , ' המדען , הספריה המדעית של לייף , ספרית מעריב , ו 97 ו , עמי . 52 בתחומי המדעים המדויקים , או הנסיוניים , ניתן לבחון תיאוריה באמצעות ניסוי מבוקר . ניסוי מסוג זה מאפשר מידה רבה של דיוק וביטחון בהסקת מסקנות . בניסוי כימי , הכימאי יכול לבודד את המרכיבים שהוא מבקש לבדוק את השפעתם ההדדית ולקבוע את התנאים החיצוניים שבהם יתבצע הניסוי . בכלכלה , אין הניסוי בתנאי מעבדה אפשרי , ולכן יש צורך בשיטות מסוג שונה לשם בחינתן של תיאוריות . אחת השיטות המקובלות היא הניסוי הסטטיסטי , שבאמצעותו בוחנים שינוי בהתנהגות של קבוצות ביקורת כתוצאה משינוי בתנאים . לדוגמה , אם רוצים לדעת מה השינויים בביקוש הצרכנים לסוכר כתוצאה משינויים במחירו , אפשרי הניסוי הבא : מבקשים מקבוצה של צרכנים לרשום , לאורך תקופת זמן , מה כמויות הסוכר שקנו ובאלה מחירים . כתום תקופת ניסוי , שבמרוצתה היו שינויים במחיר הסוכר , ניתן לראות מה השינוי

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help