sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שירותי תשתית או שירותים שהם חלק מן האמנה שבין המדינה לבין האזרחים , חלק בלתי ניתן להפרדה מן הריבונות השלטונית והאחריות הציבורית . רפורמות חינוכיות מעוצבות כיום במידה רבה על ידי תהליכי גלובליזציה והשקפת עולם ניאו ליברלית וקפיטליסטית . כולן מעוגנות בראש ובראשונה בשיקולים כלכליים , ורובן מתאפיינות בצמצום ההשקעה הציבורית בחינוך ובארגון מערכות חינוך על בסיס ביזור והפרטה . הקטנת הגירעון התקציבי הציבורי והעברת משאבים ואחריות מן המגזר הציבורי למגזר הפרטי נהפכות לשיקולים המרכזיים , בעוד שיקולים ערכיים נהפכים לשוליים בלבד , במקרה הטוב . יש לציין כי בארצות רבות לא הוסבה מערכת החינוך לשוק חופשי מלא , אולם הוכנסו לתוכה מהלכי "שוק . " המונח "מעין שוק" או "שוק למחצה" ( quasi-market ) מתאר מצבים שבהם הממשלה ממשיכה להפעיל דרגות שונות של פיקוח על מערכת החינוך , וממשיכה להקצות לה משאבים ציבוריים . < Le Grand & Bartlett , 1993 ) הפרטת החינוך הציבורי יכולה להיעשות ברפורמה מקפת , דוגמת זו שהציעה ועדת דברת , או באימוץ מהלכים מגוונים בצורה בךירנית . רפורמות חינוכיות המונעות על ידי שיקולים כלכליים מתרכזות בשיפור איכות הלמידה לפי מדד ההצלחה במבחנים סטנדרטיים ולפי מידת הרלוונטיות של הידע הנרכש לעולם התעסוקה הגלובלי . הן מייצגות אפוא תפיסה כלכלית - ולא חברתית תרבותית - לגבי מהותו של החינוך האיכותי , ומגדירות את יעדיו במונחים שניתן לתרגמם להגברה של הייצור הכלכלי . הן גם נוקטות אמצעים השאולים מעולם העסקים , ולא מתחום הפדגוגיה . אלה כוללים ביזור של מערכת החינוך ומתן אוטונומיה בתהליכי קבלת ההחלטות לרשות המקומית ולבתי הספר . ( Hannaway & Camoy , 1993 ) בית הספר הציבורי שהתלמידים מופנים אליו על ידי הרשויות מוצג כמונופוליםטי , ונטען כי משום כך אין לצוות החינוכי הניעה ( מוטיווציה ) להשתפר ולהתחדש ביוזמתו . עידוד תחרות בין מוסדות חינוך ציבוריים ובינם לבין מוסדות חינוך פרטיים נתפס כגורם המקדם שיפור ללא השקעה פדגוגית ותקציבית . התחרות מתאפשרת , למשל , על ידי מתן אפשרות להורים לבחור את בית הםפר , הענקת שוברי חינוך להורים , ומתן אישור לארגונים למטרות רווח להפעיל ולהקים מוסדות חינוך . בחירת בית הםפר על ידי ההורים , במקום שיבוצם של הילדים בבתי הםפר על ידי הרשויות , יוצרת תחרות בין בתי הםפר לצורך גיוס תלמידים . ההנחה היא שבחירה תוביל לשיפור מערכת החינוך כולה , מאחר שבתי ספר כושלים - דהיינו , כאלה שלא יצליחו למשוך אליהם תלמידים - ייאלצו להיסגר . אולם מחקרים מלמדים שבחירת בית הספר על ידי ההורים והתחרות בין בתי הספר אינן משפרות את מערכת החינוך בעבור כלל התלמידים . מהלכים אופייניים של הפרטה כוללים , בראש ובראשונה , צמצום בהקצאת כספי ציבור לחינוך והטלת האחריות לגיוס כספים ממקורות לא ציבוריים על

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help