sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הספר הציבוריים , מממנים את עלויות החינוך הציבורי . במדינות רבות החוק מחיל חובת לימוד למשך מספר מסוים של שנות לימוד , ועלויות החינוך ממומנות על ידי הרשויות . בתי הספר הציבוריים הוקמו כדי להשיג תכליות חברתיות שמוסדות חינוך פרטיים אינם מחויבים להן . הם אמורים לקדם שוויון חברתי , להכשיר את הדור הצעיר לתפקד כאזרחים בדמוקרטיה , ולהבטיח את מימוש זכותם של כל הילדים לחינוך איכותי . חינוך כזה פותח אופקים רחבים ככל האפשר לפני התלמידים , הוא פלורליסטי , ומאפשר להם להתפתח בכיוונים מגוונים ולגבש את אישיותם והשקפת עולמם . בתי הספר הציבוריים אמורים לקבל תלמידים ללא כל תהליכי מיון , ולהעניק לכולם עתיד פתוח , דהיינו , עתיד שאינו נחרץ על ידי הרקע החברתי הכלכלי של המשפחה , מינו של התלמיד או מוצאו העדתי או הלאומי . בתי םפר פרטיים או מופרטים , לעומת זאת , נועדו לשרת אינטרסים מגזריים בעלי אופי מעמדי , דתי , תרבותי ואידיאולוגי . עצם הפנייה ללמוד בהם ולעיתים קרובות גם הקבלה אליהם הן בךירניות ( סלקטיביות , ( ומותנות , בין היתר , ביכולתה של המשפחה לממן את שכר הלימוד ואת ההוצאות הנלוות . התיאוריה הדמוקרטית המודרנית רואה בחינוך הציבורי אדן מרכזי בחינוכו של הדור הצעיר לתפקד כאזרחים בדמוקרטיה , וכגורם מכריע בהמשך קיומה של הדמוקרטיה מדור לדור . ( Barber , i 992 ; Gutmann , 1987 ; Marshall , 1964 ) הטלת האחריות הציבורית לחינוך על רשויות השלטון , וראיית אחריות זו כחלק מן הליבה של ריבונות שלטונית , עולות גם מתוך אמנות בין לאומיות שונות . ציוני הדרך המרכזיים בהקשר זה הם הכרזת האו"ם בדבר זכויות האדם משנת ; 1948 האמנה הבץ לאומית בדבר זכויות כלכליות , חברתיות ותרבותיות משנת ; 1966 והאמנה הבין לאומית בדבר זכויות הילד משנת . 1989 החידוש במסמכים אלה הוא הקביעה כי הזכות לחינוך היא אחת מזכויות האדם , ובפרט אחת מזכויות האדם של הילד , ואינה בגדר שירות ציבורי בעל אופי פילנתרופי שניתן להעניקו או לבטל את הענקתו כראות עיניהן של הרשויות . האמנה הבין לאומית בדבר זכויות הילד מחייבת את רשויות המדינה ליצור בנחישות ובהתמדה תנאים שיאפשרו לילדים לממש את זכותם לחינוך . המדינה חייבת לנקוט אמצעים לעידוד ביקור סדיר בבתי הםפר , ולהקטין את שיעורי הנשירה ( סעיף > 28 א . « מתוך מודעות לפערים בין המדינות במשאביהן הכלכליים , האמנה מגדירה כחובה אוניוורםלית הענקת חינוך יסודי חינם , מעודדת מדינות לפתח חינוך על יסודי רחב ומגוון , וממליצה שגם הוא יהיה בגדר חינוך חובה חינם וכן שהחינוך הגבוה יהיה פתוח וזמין לכל . האמנה עוסקת לא רק בדרגי החינוך השונים , אלא גם במהותו של החינוך האיכותי שצריך להיות זמין לכלל התלמידים . סעיף 1 ) 29 < א לאמנה קובע כי החינוך האיכותי חייב לפתח את אישיותו של הילד ואת כשרונותיו ויכולותיו השכליים והפיזיים עד למיצוים המלא . לצד

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help