sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה : מהות האחריות הציבורית לחינוך אורית איכילוב השנים הראשונות לקיומה של מדינת ישראל הוקדשו ליצירת מגזר ציבורי חזק , תוך שהמדינה מקבלת על עצמה את האחריות למגוון רחב של שירותים חברתיים , ובכלל זה לחינוך . ליצירת מרכז שלטוני בעל סמכות התלוו מאבקי כוח רבים , אולם היא הייתה מעוגנת בשיקולים אידיאולוגיים ובראייה ערכית של תפקידה של מדינת ישראל הן כלפי אזרחיה , היהודים והערבים , והן כלפי העם היהודי בתפוצות . כינון חינוך ציבורי בחוק לימוד חובה , תש"ט 1949 ( להלן : חוק לימוד חובה , ( ובחוק חינוך ממלכתי , תשי"ג 1953 ( להלן : חוק חינוך ממלכתי , ( נתפס על ידי בן גוריון כגורם חשוב לא פחות מחוק השבות בקביעת דמותה של המדינה , ובהישג שראוי לציינו ולקובעו כאחד מהמועדים והחגים הלאומיים בישראל . בשנות השמונים של המאה העשרים החל לחדור בהדרגה אתוס של שוק כלכלי והפרטה לתחום החינוך , אשר הגיע לניסוחו הברור והרהוט ביותר בהמלצותיה של ועדת דברת , שמשמעותן היא קץ החינוך הממלכתי ( איכילוב , . ( 2006 הנסיגה מן האחריות הציבורית לחינוך אינה תופעה ייחודית לישראל , אלא מייצגת תופעה רחבה יותר של שחיקה באחריותם של מוסדות השלטון להענקת שירותים חברתיים , כגון שירותי בריאות ורווחה , ושחיקה באחריותם להענקת שירותי תשתית , כגון תחבורה , חשמל ומים . סימנים מובהקים של שחיקה זו הם הקיצוץ במימון הציבורי , העברת הענקת השירות - ולעיתים גם הבעלות עליו - לשוק הפרטי , והחלת כללי התנהלות של שוק כלכלי על שירותים שהשיקול המרכזי בהענקתם היה שיקול חברתי הומניסטי . מטרת ספר זה היא לבחון בצורה ביקורתית מהלכים של הפרטה בחינוך בישראל . הספר כולל עשרה פרקים , שכל אחד מהם דן בהיבט מרכזי של הפרטת החינוך בישראל ובוחן את התוצאות החברתיות והחינוכיות של מהלכי ההפרטה . עם זאת , חרף הניסיון לפרוש יריעה רחבה , אין הספר מתיימר למצות את מכלול הסוגיות החינוכיות והחברתיות העולות מהפרטת החינוך בישראל . קודם שאעבור לסקירת פרקי הספר , אדון במאפייני החינוך הציבורי ובמהות האחריות הציבורית לחינוך , כפי שהיא מסתמנת בתיאוריה הדמוקרטית המודרנית ובמסמכים בין לאומיים , ואשרטט בקווים כלליים את דפוסי ההפרטה הנפוצים בעולם ובישראל בתחום החינוך .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help