sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אני תולה אותם כדי שיתייבשו מן המים , צחים כשלג ובוהקים , תאווה לעיניים . בנעוריו של גוטנברג כבר היה שפע של נייר ומחירו בשוק היה כשישית ממחיר הקלף . הטיפוגרפיה המערבית נשענה גם על שיטות אירופיות , ולאלה הייתה חשיבות טכנית מידית רבה יותר . לדפוס , כפי שגוטנברג , פוסט ושפר יישמו אותו במיינץ , היה צורך בדיו מתאימה , במכבש להעברת הדיו אל הנייר ובאותיות מתכת . כדי שהדיו תיצמד למתכת בשכבה אחידה וחלקה , עליה להיות מבוססת על שמן . בתחילת המאה החמש עשרה כבר החלו אמנים פלמיים לצייר בצבעי שמן ; דיו דפוס מתאימה , העשויה צבען ( פיח או אבקת פחם ) טחון בלכה משמן פשתים , לא הייתה אלא גרסה שונה מעט של צבע שמן . גם דגם מתאים של מכבש מעץ היה בהישג יד : המכבש ששימש בטחנות הנייר לסחיטת מים מהגיליונות הלחים , מתקן שנקל היה להתאימו לדפוס . החשיבות המכרעת ביותר נודעה להמצאת סדר האותיות - תמונת ראי של כל אחת מאותיות האלפבית , שנעשו ממתכת ביציקה מדויקת מאמהות דפוס . הכישורים שתרמו להתפתחות הדפוס היו קשורים כמובן בעבודות העדינות במטלורגיה : כישוריהם של חרטי המתכת ושל מעצבי המטבעות והמדליות , של צורפי הזהב האמונים על יציקת חפצים קטנים , של אומנים שהכינו מקבים להטבעת אותיות על פעמונים , כלים מפיוטר או כריכות ספרים . עלינו להביא בחשבון , כי במקומות רבים באירופה במחצית הראשונה של המאה החמש עשרה , עשו מן הסתם אומנים מוכשרים ניסויים בדפוס , דיו ומכבשים ; כי במקביל נעשו מאמצים רבים להחליף את המעתיק ביד במתקן מכני ; כי המצאת הדפוס עצמה - המיזוג הדרמטי ( שבדיעבד נראה לנו כה קל ופשוט , אך למעשה היה קשה ומסובך ביותר בטרם הומצא ) של טכניקות מוכרות לכדי תהליך חדש ומעשי - התרחשה גם היא במספר מקומות , באופן בלתי תלוי ; וכי לבסוף היו אלה גוטנברג , פוסט ושפר ששכללו את התהליך החדש וניהלו אותו לראשונה כתעשייה . דבר אחד ידוע לנו בוודאות : הספרים המוקדמים ביותר ששרדו , מאלה שהודפסו בסדר של אותיות ניידות ממתכת , ראו אור במיינץ . הטובים שבהם מדהימים אותנו עד היום בשלמותם הטכנית , ראיה נוספת לכך שבתי הדפוס של מיינץ ירשו מומחיות ניכרת מניסויים ומתגליות קודמים . הביבליה הלטינית הגדולה , שנהוג לייחסה לגוטנברג , למרות שביבליוגרפים מקפידים לכנותה "הביבליה של ארבעים ושתיים השורות" ( להבדיל מביבליה מוקדמת אחרת ממיינץ , שבה שלושים ושש שורות לעמוד , ( נשלמה בשנת . 1455 איכותן של האותיות ומלאכת הסדר וההדפסה עשויות לבלי דופי . ניכר , כי המדפיסים ממיינץ השיתו את טכנולוגיית הדפוס על יסודות איתנים ; ואכן , במשך למעלה משלוש מאות שנה הוסיפו יורשיו של גוטנברג לגלף מקבים , להרכיב אמהות דפוס , לצקת אותיות סדר , לסדר טקסטים ולהדפיסם באותן שיטות שבהן השתמש גוטנברג . יתרה מזאת , מבחינה אסתטית לא עלו המדפיסים בתקופות המאוחרות יותר על קודמיהם . פוסט ושפר הוציאו לאור את ספר תהילים ב 14 באוגוסט . 1457 הכרך נדפס על קלף עגל . הגופן , מודפס באדום ושחור , מהודר ותואם היטב את הדף . כל מזמור , כפי שהתפארו המדפיסים בהערה בסוף הספר , "מעוטר ביופיין של אותיות

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help