sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

במערב אירופה . קסילוגרפיה , או הדפסה מגלופות עץ , התפתחה בסין במאה השמינית . המדפיס שרטט במהופך על גזר עץ את הטקסט או את הציור שרצה לשכפל , גילף בעץ כך שהדגם הגראפי בלט בתבליט , צבע את הגלופה בדיו והעביר את הצורה אל נייר . הרעיון פשוט במהותו אך יישומו קשה , ממושך ובזבזני , ולא מותאם מיסודו לכתב האלפביתי של המערב . מחד גיסא , להעברתו למערב - שנעשתה מן הסתם במאה השנים שבין 1250 ל , 1350 כשהמגעים בין אירופה לסין היו הדוקים מן הרגיל - לא הייתה השפעה ישירה רבה על התפתחות הטיפוגרפיה . מאידך גיסא , להשפעתו העקיפה הייתה חשיבות רבה . מן הסתם גלופות העץ הן שנתנו השראה לצעד המכריע הבא : חיתוך גלופה ישנה לאותיות המרכיבות אותה וסידורן מחדש לטקסט חדש . הדפסה מגלופות עץ תרמה בלי ספק להפצת הרעיון של הדפוס והספר המודפס , וההצלחה המסחרית הערה שנחלו בשלהי המאה הארבע עשרה קלפי משחק מודפסים ( גם הם המצאה סינית , ( תדפיסים דתיים וספרים מודפסים בדפוס גלופות גס , הוכיחה את היקפו הנרחב של השוק ואת הרווחים הגלומים בו . הנייר היה רכיב חיוני , אבל מסיבות כלכליות דווקא , ולא טכניות . כתבי יד הועתקו לרוב על קלף פשוט ( עשוי מעור כבש בקוע ) או על קלף משובח , vellum ) עשוי עור עגל , ( חומרים ששימשו גם את המדפיסים הטיפוגרפיים כאשר מטרתם הייתה להוציא תחת ידם מוצר יפה ולאו דווקא מועיל . אבל הואיל וספר גדול יחיד כדוגמת הביבליה [ התנ"ך והברית החדשה ] הצריך עד 170 עורות עגל או 300 עורות כבש , היעדר נייר היה שם במהרה לאל את ההבטחה הגלומה בשכפול מכני וייצורם הזול והמהיר של ספרים בכמויות גדולות . הערבים , שבעצמם למדו מהסינים את הטכניקה לייצור נייר , הביאו אותה לספרד במאה השתים עשרה . משם פשטה הטכניקה לאטה , במהלך מאתיים השנים הבאות , לרוב חלקי אירופה ; איטליה 1270 ) בקירוב , ( צרפת 1340 ) בקירוב , ( גרמניה 1390 ) בקירוב ) ושווייץ . ( 1411 ) חומר הגלם העיקרי לייצור נייר באירופה היה סמרטוטים . יצרני הנייר גרסו את הסמרטוטים במכבשים מונעים בכוח מים , ערבבו את סיבי הפשתן והקנביס המרוככים במים , וטבלו את התבנית ( נפת רשת גדולה ושטוחה נתונה במסגרת עץ ) בתוך העיסה הנוזלית . כשהעיסה שוטחה בשכבה אחידה על רשת המתכת והמים ניגרו מבעד לנקבים , היו עורמים את הגיליונות לסירוגין בין שכבות לבד , סוחטים אותם במכבש ואז מייבשים ומורקים אותם . הנס זכס , ( 1576-1494 ) המשורר הסנדלר וגיבור האופרה של וגנר , המייסטרזינגר מנירנברג , תיאר את התהליך בשיר הנלווה לתמונה המוקדמת ביותר של ייצור נייר : אני משתמש בסחבות ישנות בטחנה שלי , שבה מים זורמים מניעים את הגלגל . הם קורעים את הסחבות לקרעים , ואז אני שורה את העיסה באמבטי מים . אני שם את הגיליונות בתבנית , מניחם על לבד , וסוחט אותם כל היום במכבש הכבד .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help