sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

תקופת הרנסאנס והרפורמציה - רואים בחידושיהם של ארםמוס או של לותר , של הנרי השמיני ויעקב פוגר , של רפאל או של מיכלאנג'לו , פחות את תחילתו של עולם חדש , ויותר חוטים במארג של מנהג ומסורת , אשר מחדשים מקרב בני אותו הזמן עסקו במשך כשלושה דורות בקריעתו לגזרים . רבים מביטויי המודרניזם של הרנסאנס והרפורמציה התיישנו עד מהרה , לא פחות מן הלטינית המדייבלית או מן האדריכלות הגותית ברומא של המאה השש עשרה . לפיכך , הטענה כי הרנסאנס והרפורמציה הם תחילתו של עולם מודרני אין לה כיום יסוד , אם במונח "מודרני" אנו מתכוונים לזמננו , או שאנו מעניקים לו את המשמעות שיש לו למשל בביטוי "אמנות מודרנית , " אמנות , שכדברים רבים אחרים בתרבות המאה העשרים מבוססת על הנחות ושאיפות שונות בתכלית מאלו של הרנסאנס ואף עוינות להן . מכל מקום , בין אירופה המודרנית לאירופה של המאות החמש עשרה והשש עשרה משתרעות גם המהפכה התעשייתית והמהפכה הצרפתית , התפתחות הלאומיות , והחילון העמוק של התרבות . אירופה של הרנסאנס והרפורמציה הייתה חברה קדם תעשייתית " לא מפותחת , " קרובה הרבה יותר - בחיי הכלכלה שלה , בטכנולוגיה , בדפוסים דמוגרפיים , בתקשורת ובמבנה המעמדי - לרומא הקיסרית מאשר לאירופה המערבית או לאמריקה בנות זמננו . הנאמנות הפוליטית והצבאית ברחבי אירופה הייתה שושלתית , ולא לאומית . קשרים פוליטיים היו בעיקרם אישיים ומשפחתיים , וכולם קיבלו ברצינות את הדת . היה זה עידן של יצירתיות דתית מדהימה , משופע בקדושים , מיסטיקנים , מתקנים דתיים ותאולוגים מקוריים . בקרב הציבור הרחב להטה האדיקות הדתית - להט מסוכן מאוד לביטחונם של מיעוטים דתיים . בקיצור , המעתק מהישן לחדש במאה החמש עשרה ובמחצית הראשונה של המאה השש עשרה ( אף שהחל קודם , במאה הארבע עשרה ) לא היה מעבר מן המדייבלי למודרני , אלא מהמדייבלי אל המודרני המוקדם . אנשי הרנסאנס והרפורמציה אמנם הניחו את היסודות לאירופה חדשה , אבל הייתה זו חברה שההיסטוריונים המודרניים מכנים כעת " אירופה המסורתית" - אירופה שלפני המהפכה הצרפתית והמהפכה התעשייתית . ועדיין מוטלת על חוקרי התקופה החובה לחשוף את ההמשכיות ואת השברים המכריעים במעבר ההדרגתי מאופן אחד של תפישה וייצור למשנהו . יוג'ין פ' רייס > הבן <

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help