sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא מאה השנים של ההיסטוריה האירופית שבין שנת 1460 לשנת 1559 היו תקופה של תמורות מהירות ומקיפות . כמו בכל תקופת מעבר מציוויליזציה אחת , מוגדרת היטב , לאחרת , המאפיין הבולט ביותר הוא השילוב העדין והמורכב של מסורת וחידוש , אסון והבטחה . משום כך ההיסטוריונים של המאות החמש עשרה והשש עשרה , בדומה להיסטוריונים של תקופת המעבר שבין העת העתיקה לימי הביניים , נאלצו תמיד להתמודד עם שאלות קשות במיוחד בבחירת פרספקטיבה ודגש . היסטוריונים מסוימים , שחקרו את המנהגים , האמונות והמוסדות של המאות החמש עשרה והשש עשרה , סיפרו את סיפורם בעזרת דימויים של אביב והתעוררות . אחרים הדגישו את הראיות לקיפאון , מסורתיות והתפוררות . עולם הדימויים שלהם הוא סתווי . הערכות סותרות לכאורה שכאלה משקפות את המזיגה המבלבלת והמרתקת בין ישן לחדש , המאפיינת את התקופה . האם היה המעתק מישן לחדש גם מעבר מן המדייבלי למודרני ? התשובה היא כן , אף כי היא מלווה בסייגים . הסייג הראשון נוגע לפיתוי לעשות רדוקציה של המדייבלי ל"טיפוס" סוציולוגי , למצוא את המהות היסודית של המדע , האמנות , הפילוסופיה , הדת או שיטת הממשל בימי הביניים ואחר כך למדוד שינוי וחידוש על פי סטיות מאמת מידה זו . הליך שכזה אינו בהכרח שגוי . בחירת החומר וסידורו תמיד מסגננים את העבר במידה מסוימת ; אחרת אי אפשר להבין את ההיסטוריה . עם זאת , כאשר משווים חידוש עם מסורת , אסור לשכוח את הגיוון המאפיין את החיים בימי הביניים . כך למשל נהוג , ולעתים אף רצוי , להיאחז ( במעין "קצרנות" היסטורית ) בפיתרון שהציע תומס מאקווינס לבעיה מסוימת כמייצג את דעתם של כל הפילוסופים והתאולוגים בימי הביניים . דעותיו של תומס מאקווינס אכן טיפוסיות לרבים מן ההוגים בימי הביניים שהיו שותפים להנחות יסוד חשובות ; עם זאת , התומיזם [ תורתו של תומס מאקווינס ] לא היה אלא אחת מכמה מגמות פילוסופיות במאה השלוש עשרה . הוגים , שמייצגים את תקופתם באותה מידה , דחו רבות מהדוקטרינות התומיסטיות , ובמאות הארבע עשרה והחמש העשרה הצטמצמה השפעתו של תומס מאקווינס בעיקר למסדר הדומיניקני שאליו השתייך ; הכנסייה הכירה בו כתאולוג הנורמטיבי רק בעת החדשה . כדאי אף לזכור , כי לעתים קרובות הטענה שהתחולל חידוש בתקופה מסוימת מבוססת על בורות לגבי התקופה שקדמה לה . רעיון המודרניות טומן בחובו גיוון וריבוי משמעויות אף יותר ממושג ימי הביניים . הבהירות לגביו חשובה , משום שחוקרים רבים במאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים ראו במאות החמש עשרה והשש עשרה - ובייחוד בתרבויות איטליה של הרנסאנס וגרמניה של הרפורמציה - אב טיפוס לציוויליזציה האירופית המודרנית ; וב"מודרנית" התכוונו לימיהם הם . לעומתם , היסטוריונים בשלהי המאה העשרים - המודעים היטב לכך שהם חיים בתקופת מעבר נוספת , שנעה בקצב מהיר אף יותר מאשר

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help