sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שהגדרה זו יוצרת דומות לבעיות העולות בהגדרת הפנאי כזמן פנוי : האם משחק כדורסל אחרי בית ספר הוא פעילות פנאי , ואילו משחק כדורסל במסגרת שיעור ספורט אינו פעילות פנאי ? האם שחייה היא פעילות פנאי במסגרת נופש בשפת הים , אבל לא במסגרת פעילות שיקומית אחרי אירוע לבי האם מסיבת קוקטייל היא בילוי כשהיא מתקיימת בסופשבוע אבל לא במסגרת כינוס עסקים ? האם יציאה לקניות בקניון היא פעילות פנאי , אבל הליכה למכולת אינה כזו ? נכון הדבר , שבדרך כלל , פנאי הוא עיסוק בפעילות מוכרת שניתנת להגדרה . יתר על כן , סוגים מסוימים של פעילויות נתפסים בדרך כלל בפעילויות פנאי . מצד אחר , אין בנמצא פעילות , למעט אולי חלום בהקיץ , שהיא תמיד פעילות פנאי . גישת הפעילויות , כמו גישת הזמן , שימושית למחקר השוואתי אבל אינה מספקת כהגדרה בלעדית של הפנאי . דימזדיה ( Dumazedier , 1967 ) הציע הגדרת פנאי המתייחסת בו בזמן לעולמו הפנימי של הפרט ולתפקודיו החברתיים ; פנאי הוא פעילות שאינה נעשי ת מתוך מחויבות לעבודה , למשפחה או לחברה , אלא פעילות בה עוסק הפרט מתוך בחירה , למטרות מנוחה או בידור , או להעשרה והעמקת המעורבות החברתי ת הספתטני ת שלו . הגדרה זו , שיש בה התייחסות הן להקשר החברתי של הפעילות והן למשמעותה בעיני הפרט , היוותה התקדמות רבת משמעות מהגדרת הפנאי על פי הפעילויות ובהתאם לסוגן . חוויות הפנאי הן דינמיות ומשתנות , והן מתגלות בתהליך של התקשרות . ( Shafer , 2002 Lee &) הגדרה זו הייתה חדשנית במהותה משום שהיא התייחסה להקשרים פסיכולוגיים ורוחניים נוסף על הקשרים מבניים וצורניים . הגדרות מסוג זה הובילו להגדרות המקובלות יותר היום , המתייחסות בעיקר למרכיב המשמעות : 0 נא' כמצב קיומי הריאקציה הקיצונית ביותר להגדרת הפנאי בפעילויות או כ"זמן פנוי " הייתה התפתחותה של תפיסה הגורסת שרק משמעות הפעילות בעיני הפרט היא המבחינה בין פעילות פנאי לפעילות שאינה כזו . פנאי מוגדר כגישה או כמצב תודעתי , ולא כצורה , זמן או מקום . הפנאי מוגדר באמצעות המשמעות שנותן לו הפרט . בספר הקלאסי "על זמן , עבודה ופנאי , " מתייחס דגרציה ( De Grazia , 1962 ) לפנאי כמצב נדיר "הוויה , מצב קיומי , אותו מעטים מחפשים ומעטים יותר משיגים . " מצב זה משקף יותר מתחושה טובה - זהו מצב של חופש והגשמה אישית . הפסיכולוגים נוטים לאמץ עמדה דומה , שלפיה פנאי הוא פעילות שהפרט מבצע בתחושה של חופש , מתוך הניעה פנימית ולא כדי להשיג תועלות חיצוניות . על פי

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help