sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > לחנך לפנאי > מבוא

Page:5

מבוא חשיבותו של הפנאי בחברה בת זמננו עולה ומתבהרת ככל שיותר מזמנו של הפרט נתון לשליטתו ולאחריותו . החברה המודרנית שינתה ללא היכר את מערך חלוקת הזמן של היחיד ואיפשרה לו יותר זמן פנוי . ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית , קיצור שעות העבודה , הגבלת גיל תחילת העבודה , חוקי הפרישה והפנסיה , הארכת תוחלת החיים וההיצע הרחב של מקורות בילוי והנאה - כל אלה הם חלק מהסיבות לשינוי מהפכני זה . זהו שינוי שמלווה בשינוי ביחס הערכי לעבודה ולפנאי , ובהכרה בחשיבותו של הפנאי בחברה המערבית . y 1 T » חינוך 'לפנאי ? הגישה הפוסט-מודרניסטית תופסת את הפנאי במהותו כפוטנציאל העומד לרשותו של הפרט . תפקידה של מערכת החינוך בעידן הפוסט-מודרניסטי הוא להכשיר את האדם לניצול אופטימלי של הפנאי שלו . בעבר , כשהעבודה עמדה במרכז חיי האדם , נדרשה מערכת החינוך להכשיר תלמידים שבבגרותם יהיו עובדים יעילים ותורמים . היום , כשהפנאי תופס מקום מרכזי בחיי האדם , מערכת החינוך נדרשת ( יותר ויותר ) להכשיר את התלמידים גם למיצוי מרבי של הפנאי . הגבולות בין הפנאי לעבודה הולכים ומיטשטשים , הן ברמה הפיזית - כמקום העבודה - וחשוב יותר , ברמת המעורבות והעניין . לדוגמה , יש היום חברות שמקימות חדרי כושר במקום העבודה לשימוש העובדים ; יש חברות אחרות שמארגנות קבוצות ספורט של העובדים , ויש כאלו שמוציאות את העובדים לחופשה ולבילויים משותפים . יותר ויותר אנשים מועסקים בעבודות מתוחכמות , הדורשות ידע ומקצועיות . ככל שרמת העניין בעבודה עולה , כן עולה רמת המעורבות של העובד והעיסוק המקצועי הופך למרכיב מרכזי בעיצוב אישיותו ובדפוסי התנהגותו . מהפכת המידע והתפתחות תעשיית הטכנולוגיה העילית ( היי טק ) יצרו תחומי עיסוק המזכירים לעתים קרובות תחביבים ועיסוקי פנאי . נוסף על כך , אנו מקדישים יותר ויותר זמן פנוי להכשרה לעבודה ועוסקים יותר ויותר בעבודות המספקות אפשרויות למימוש עצמי ולצמיחה פנימית . חינוך לפנאי משתלב במעגל החיים כתהליך מתמשך , שבו האדם מפתח מודעות לצרכיו ולרצונותיו , הבנה של האפשרויות העומדות לרשותו ודרכי פעולה לסיפוק צורכי הפנאי שלו .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help