sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המדעית ההיסטורית , שאינה מוכנה לקבל את המסורת כלשונה ובוחנת אותה בכלים של המחקר ההיסטורי . כדי לסייע ליהודים להתמודד עם המודעות לזמן ההיסטורי , הציע להם רבי נחמן קרוכמל ( 1840-1785 ; cere את "מורה נבוכי הזמן . " בימינו לא נוכל להציע מורה דרך , שיפתור את היהודים ממבוכת הכאוס שבו מצוי העם היהודי לאחר המאה ה . 20- בתקופה תרבותית "פוסט-מוררנית" מוטלת בספק עקרוני עצם השאיפה להתרת המבוכה ומציאתה של קרקע יציבה לתפיסת האדם את עצמו , את חברתו ואת אלוהיו , אם הוא אכן מחפש רכיבים מעין אלו בזהותו . נוכל להציע , אולי , מפת דרכים שתסייע למורה כישראל להבין מהי המבוכה היהודית של ימינו . את מורה הנבוכים של ימינו יידרשו , כנראה , לכתוב בעצמם כל אחד ואחת מכלל ישראל , כל משפחה וכל קהילה הן במדינת ישראל והן בתפוצות ישראל . מעבר להקשר התרבותי הפוסט-מודרני של ימינו , מבוכת היהודים במדינת ישראל היא נגזרת של הדרמה ההיסטורית , שבה נתון העם היהודי כולו . לרבים בחברה הישראלית יש ידע קלוש לגבי עצם חיי היהודים בימינו מחוץ לארצם , קל וחומר לגבי היכרות אישית עמם והתעסקות עם שאלות עומק שמעלים יהודים בארצות אחרות בנוגע לעתיד הקיום היהודי . ייתכן שעלינו לקיים בחיבור זה , כמו גם בעבודתנו החינוכית , את מצוות "את פתח לו" לגבי מי שאינו יודע לשאול . רבים מיהודי ישראל מסתפקים בהגדרת עצמם כישראלים , בלא להזדקק כלל לשאלות המטרידות לגבי זהותם העצמית כיהודים . לא תמיד מורים ותלמידים יודעים לנקוט עמדה ביחס לתרבותם ולדתם ההיסטורית : האם ניתן להיות יהודי גם אם אינך מחזיק בדרך חיים הלכתית ? האם להיות יהודי "טוב" משמעו להיות יהודי אורתודוקסי ? מה משמעותה , תוקפה ותכניה של מחויבות דתית " ) קבלת עול מלכות שמים ( " בעת של הטלת ספק באמיתותן של כל האמיתות הגדולות ? מה כוח החיות של הפרספקטיבה החילונית לקיומה של החברה היהודית , המוצגת כאלטרנטיבה לפרספקטיבה הדתית האורתודוקסית ? עלינו לשאול . האם יש משמעות ותוקף לתרבות שמוגדרת כתרבות יהודית חילונית ? האם היא יכולה לבנות מוסר אנושי ולכונן לכידות חברתית ? קיומה של יהדות רחבת היקף בארצות הרווחה הדמוקרטיות מעלה שאלה נוקבת הנוגעת לעצם קיומה של יהדות תפוצות במקביל ליהדות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help