sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ב . חיפוש ההיגיון העומד ביסוד האפליה המשפטית , החברתית ו / או התרבותית . ג . חיפוש קולות מחאה נגד האפליה , בעיקר קולות של נשים שהפכו שוליים משום שלא עלו בקנה אחד עם נורמות האפליה . ההתכוננות מנקודת מבט של יחסי הכוחות בין המינים מצביעה על זיקה בין מעמד האישה ומעמד העבד ( הלא-יהודי , ובלשון המשנה - הכנעני ) במשנה , ובשל כך גם בהלכה היהודית בכללה . מכיוון שהעבדות סותרת את תפיסת העולם ההומוניסטית , שעליה אמורים להיות מושתתים סדריו הפוליטיים של העולם הדמוקרטי , מוצנעת זיקה זו כמאמרים שונים שנכתבו בעברית על מעמד האישה במשפט העברי . ננסה להוכיח שללא הבנת זיקה זו קשה להבין את הקשר בין המשניות השונות המגדירות את מעמדה המשפטי של האישה בהלכה . הצגת הדברים והפעילויות הנלוות אליה מסתמכות בעיקר על מחקריהם של נועם זוהר ( תשמ"ח ) ויהודית רומני ווגנר , משפטנית וחוקרת מעמד האישה במשנה . ( 1988 Wegner , ) ווגנר וזוהר משלבים במחקריהם התבוננות היסטורית עם התבוננות פמיניסטית . נתמקד במשניות המבטאות זיקה בין נשים ועבדים בדיני עדות , במצוות פולחניות הקרויות "מצוות עשה שהזמן גרמן " ובדיני נישואין וגירושין , ונצביע על ההשלכות של משניות אלו על התפיסה של קדושת חיי האישה לעומת קדושת חיי הגבר . בסופו של חלק זה נציג גישה מחקרית שונה , המיוצגת על ידי יהודית האופטמן , חוקרת התלמוד . גישה זו מבליטה מאמרי תנאים מן התוספתא המגלים רגישות לצורכיהן ולמעמדן של הנשים ואף משווים אותן , בנקודות מסוימות , למעמד הגבר . על מהות . החביבה ההלכתית ההלכה היהודית דנה רבות בשאלה של סדרי עדיפויות במצבים שונים . מכיוון שפעולות שונות עשויות לסתור זו את זו במצבי חיים שונים , מועלות בהלכה שאלות כגון אלה ; מה קודם למה , כיבוד אב ואם או שמירת שבתי כיצד יש לנהוג במצב של סכנה כאשר אפשר להציל אדם אחד בלבד את מי צריך אדם להציל קודם - את עצמו או את חברו ( בבא מציעא סב ע"א ) ל מצבים שונים הדורשים הכרעה מוסרית כרוכים בהכרעה בין אפשרויות שונות ולעתים מנוגדות . החשיבה ההלכתית משתדלת לקבוע מראש את סדרי העדיפויות כדי להבטיח את הסדר המוסרי שהיא שואפת להשליט . סדרי העדיפויות חושפים במידה רבה את מערכת הערכים של ההלכה . מהכרעתה בסדרי העדיפויות עולה כי שמירת שבת קודמת לכיבוד אב ואם במקרה שיש סתירה בין שני עקרונות אלה ( יבמות ו ע"א . ( בשאלה אם אדם חייב להציל קודם את עצמו או את חברו קיימת מחלוקת , ובסופו של דבר ההלכה מכריעה ש"חייך קודמים . " נוסף לביקורת אפשרית על עצם ההכרעות השונות של ההלכה אפשר להעלות גם שאלה עקרונית : האם העיסוק ההיפותטי בהתלבטויות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help